Uusi Ford Fiesta menee keikkuen riman yli

Teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pikkuauto, ilakoi valmistaja.

Ensimmäiset uudet Ford Fiestat ehtivät Suomeen jo heinäkuussa.

Timo Nieminen

Tänä kesänä Suomessa myyntiin tulevan, uusiutuneen Ford Fiestan piti olla melko maltillinen päivitys. Edellinen Fiesta kävi hyvin kaupaksi, eikä voittajatuotteita ole autoteollisuudessakaan tapana pistää täysremonttiin.

Sitten Fiestan haastajat muuttivat pelin. Nissan Micra, Seat Ibiza, Kia Rio, Volkswagen Polo ja muutkin Fiestan suorat kilpailijat alkoivat päivittyä aivan uudelle tasolle. Rima kohosi hetkessä.

Ford käänsi kelkkansa. Nyt ensimmäistä kertaa suomalaistoimittajien koeajoon saatu Fiesta on aivan toinen auto kuin edeltäjänsä.

Uutuudesta tarjotaan heti myynnin alkaessa neljä versiota. Ne ovat Trend, Titanium, sporttinen ST-Line ja ylellinen Vignale. Myöhemmin tulevat vielä crossover-henkinen Fiesta Active ja 200-hevosvoimainen Fiesta ST.

Suurimman loikan Fiesta on kokenut mukavuus- ja turvallisuusteknologiassa. Edellinen Fiestan sukupolvi syntyi jo vuonna 2008, joten aika on ajanut aiempien ratkaisujen ohi.

Sync3-tietoviihdejärjestelmässä voi äänentoistoa, navigaatiota ja älypuhelimia hallita äänikomennoilla. 8-tuumainen värikosketusnäyttö tottelee nipistys- ja pyyhkäisyeleitä. B&O Play -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta. Tavaratilaan on asennettu subwoofer.

Ford ylpeilee, että uusi Fiesta on teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on pikkuautoluokkaan kunnioitettava määrä. On jalankulkijat pimeällä havaitseva järjestelmä, automaattiset kaukoajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, välimatkavaroitin, vireystilan varoitin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoteknologia ja niin edelleen.

Pohjalevy on entinen ja moottoreissa on tuttua EcoBoostia, mutta uusi Ford Fiesta. on uusiutunut melko paljon.

Muotoilussa Ford vie Fiestaa pienin muutoksin. Pintoja on pelkistetty ja linjoja yksinkertaistettu. Personointivaihtoehdoilla saa lisää ilmettä sekä sisälle että ulkoväreihin.

Pituutta on tullut 7,1 senttiä lisää ja leveyttä 1,2 senttiä lisää, mutta se ei näy sisätilojen kasvuna. Kokonaispituus on täpärästi yli neljä metriä. Tavaratila on 292-litrainen.

Fiestan ajettavuus on parantunut. Uusi jousitus ja kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät siitä helpon pyöritettävän mutkateillä. Valmistaja myös kehuu jarrutehon lisääntyneen reilusti.

Uutta Fiestaa saa tutun 1,0 litran EcoBoost-bensaturbon kolmena tehoversiona (100, 125 ja 140 hv). Toinen bensiinimoottori on 1,1-litrainen (70 ja 85 hv), joka on Trend-varusteluun liitetty hinnat-alkaen -houkutin, mutta siihen Fiesta-ostajat tuskin suurin joukoin tarttuvat.

Dieselmoottori on 1,5-litrainen TDCi, joka ST-Linessa ja Vignalessa 120-hevosvoimainen, muissa versioissa 85 hevosvoimaa tarjoava voimanlähde. Vaihteisto on halvimmissa versioissa 5-lovinen manuaali, muissa 6-vaihteinen manuaali- tai automaattivaihteisto.

Yhdistetyn kulutuksen luvataan sekä bensiini- että bensamoottoreilla olevan aluksi 4,3 litraa satasella. Pihimpi (3,2 l/100 km) versio dieselistä luvataan mallistoon myöhemmin.

Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat moottoriversiosta riippuen 100 gramman molemmin puolin.

Suomessa uuden Fiestan lähtöhinta on 15 702 euroa. ST-Line lähtee 19 238 ja Vignale 21 177 eurosta.

Kaiken kaikkiaan onnistunut päivitys Fordin kestosuosikille. Fiestalla on pallo hallussa.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.