Mercedes teki Geneven näyttelyn rumimman auton

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet on merkillinen sekoitus luksusta ja työjuhtaa.

Rohkeasti erilainen Mercedes-Maybach G 650 Landaulet on vielä tämän viikon esillä Geneven autonäyttelyssä. Stephen Reuss

Timo Nieminen

Ensiksi tulee vääjäämättä mieleen, että olisivat edes sijoittaneet sen johonkin muualle kuin Mercedes-AMG GT R:n viereen. Mutta eivät sijoittaneet, mikä kaiketi on osoitus joko Mercedeksen vahvasta itsetunnosta tai erikoisesta huumorintajusta.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet on ulkomuodoiltaan rumin Geneven autonäyttelyssä esillä oleva tuotantoauto. Kauheus on toki katsojan silmissä, mutta tämän G-sarjalaisen kauheus vaatii jo ihan oman kategoriansa.

Kulmikkaita muotoja ei ole tarvinnut pihtailla, sillä auto on peräti 5,35 metriä pitkä. Säännöstelyä sen sijaan harrastetaan valmistusmäärässä, joka on valmistajan mukaan vain 99 kappaletta.

Kuten Maybachin ilmestyminen mallinimeen jo vihjaa, autossa on myös iso annos luksusta. Ökyily lankeaa ennen muuta takapenkkiläisille, joita palvelevat tarvittaessa vaakasuoriksi kaatuvat ja hierovat istuimet. Molemmilla takapenkkiläisillä ovat käytettävissä laadukkaat viihdejärjestelmät ja esiin nostettavat pikkupöydät. Mukitelineissäkin voi pitää mieleisensä lämpötilan.

V12-moottori tuottaa 630 hevosvoimaa ja tuhannen newtonmetrin väännön. Samalla yhdistetty kulutus livahtaa 17 litraan satasella ja hiilidioksidipäästöt 397 grammaan kilometrillä.

Maavaraa on hurjat 45 senttiä.

Tästä ominaisuuksien sekamelskasta on hankala päätellä, kenelle auto on tarkoitettu. Ulkomuodoiltaan Mercedes-Maybach G 650 Landaulet joka tapauksessa kilpailee samassa sarjassa kuin maailman ensimmäinen matkapuhelin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.