Entä jos perus-Hyundain päälle kasataan kuusi samanlaista?

Lukijakysymyksessä epäillään vakioautojen turvarakenteiden laatua, mutta aivan turhaan.

Ainakin Hyundai on testannut autojensa rakenteiden kestävyyttä yksinkertaisella tavalla eli latomalla autoja päällekkäin. Hyundai

Timo Nieminen

Alkuviikon lukijakysymyksessä lukioikäinen mopoautomies Jani arvelee, että mopoautojen törmäysturvallisuutta nälvitään ehkä vähän turhaan. Janin mukaan monet kolarikuvat osoittavat, että henkilöautojen turvarakenteet ovat lähes mopoautojen tasoa.

Jani samaan aikaan epäilee ja kysyy, kestäisivätkö uuden henkilöauton pilarit, jos auton päälle nostettaisiin vaikkapa toinen samanlainen?

Helppo kysymys. Kestäisivät.

Monissa maissa on voimassa määräys/laki, jonka mukaan myyntiin tulevan uuden henkilöauton on ilman rakennevaurioita pystyttävä kannattelemaan kolme kertaa oma painonsa. Esimerkiksi EU-alueella ja Kanadassa myyntiin tulevat automallit noudattavat tätä standardia ja usein menevät siitä aika reippaasti ylikin.

Äskettäin Hyundai teki YouTubeenkin päätyneen testin, jossa kasattiin päällekkäin seitsemän korealaisvalmistajan Elantra-mallista autoa. Kun Elantra painaa 1 550 kiloa, alimmaisen auton kannateltavana oli oman massansa lisäksi 9 300 kiloa. Kaikki autot kestivät taakan.

Autotoimitus haluaa lisäksi muistuttaa kysyjälle, että mopoautojen turvallisuudesta ei todellakaan puhuta turhaan. Mopoautot ovat valitettavan heppoisia välineitä, joten varovaisuutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.