Volvo XC60 eli se nyt vaan on tyhmää haaveilla superautoista

Turvallinen ja arkielämään suunniteltu katumaasturi kerää kiitosta myös Genevessä.

Tältä näyttää Volvo XC60:n toinen painos. Mallin ensimmäinen sukupolvi kesti ajan torahammasta peräti yhdeksän vuotta. Volvo

Timo Nieminen

Moni varmaan ajatteli, että Volvon maasturiuudistus toimii kuin venäläiset maatuskanuket. Että Geneven autonäyttelyssä paljastettava XC60 on identtinen, pienempi versio suuren suosion saavuttaneesta XC90-maasturista.

Näin ei onneksi ollut. Tietenkin XC60 lainaa paljon isoveljeltään, mutta se on ulkomuodoiltaan täysin toinen tuote. XC90:n pystysuoria linjoja ja laatikkomaisuutta on pienemmässä maasturissa onnistuneesti pehmennetty.

Sisällä yhtäläisyyksiä on enemmän, mutta sitä tuskin kukaan Volvon ostamista pähkäilevä panee pahakseen. XC90:n sisäratkaisuista kun on kuulunut hyvin vähän nyrpeitä riitasointuja.

Myös XC60 saa mallistonsa huipulle T8 Twin Enginen, joka on ladattava hybridi ja tuottaa yli 400 hevosvoiman tehot. Bensiinimoottorit (T5 ja T6) ovat 254- ja 320-hevosvoimaisia, dieseleistä irtoaa 190 ja 235 hevosvoimaa.

Turvallisuutta Volvo lupaa yhä lisää. City Safety -järjestelmä sisältää nyt ohjaustuen, joka aktivoituu, jos automaattijarrutus ei pysty välttämään uhkaavaa onnettomuutta. Auto pystyy itsenäisesti väistämään muita ajoneuvoja, jalankulkijoita ja suuria eläimiä.

Uutuus on vasta toinen XC60:n sukupolvi, sillä ensimmäinen XC60 esiteltiin keväällä 2008. Toinen sukupolvi on kerännyt käynnissä olevassa Geneven autonäyttelyssä paljon huomiota, sillä Volvon arkirealismi tuntuu entistä toimivammalta kaikenkarvaisten super- ja hyperautojen keskellä.

Tuotanto alkaa Ruotsissa huhtikuussa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut