Palkinto tuli, mutta tuotantoon tämä huikea auto ei pääse

Renault Trezor palkittiin Geneven autonäyttelyssä Vuoden konseptiauto 2016 -pystillä.

Renault testaa konseptiauto Trezorissa myös uutta sähkömoottoria ja autonomisen ajamisen innovaatioita. Renault

Timo Nieminen

Geneven autonäyttelyssä Vuoden konseptiauto 2016 -palkinnon saanut Renault Trezor on yksi niistä koemalleista, joiden ei ole tarkoituskaan tulla tuotantoon.

Renault sanoo kuitenkin, että sähköurheiluautosta poimitaan ranskalaismerkin mallistoon useita sekä teknisiä että muotoiluun liittyviä ideoita.

Matalaan (alle 1,1 metriä) autoon noustaan sisään kuin klassisiin kilpa-autoihin, sillä yksiosainen ovi liukuu etuviistoon ylöspäin. Oven noustua ylös paljastuu punaisesta puusta tehty kojelauta, johon on sijoitettu myös tavaratila.

Tyylikästä hiilikuitukoria täydentävät punaiset lasipinnat.

Sähkömoottori kehittää 260 kilowatin (350 hv) tehon ja 380 newtonmetrin maksimiväännön. Trezor kiihtyy nollasta sataan alle neljässä sekunnissa.

Trezor on 4,7 metriä pitkä ja painaa 1 600 kiloa. Ilmanvastuskerroin on vain 0,22.

Valmistaja kertoo, että alhaisen painopisteen ja pitkän akselivälin ansiosta auto on poikkeuksellisen nautinnollinen ajettava. Tuohon tiedonjyvään ajonautinnosta meidän on tyytyminen, sillä suuren yleisön ajettavaksi tämä konseptiauto ei siis koskaan päädy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.