Nelostie on Suomessa raskaan liikenteen murheenkryyni – Katso video

Raskaan liikenteen talvirengaspakko loppui helmikuun loppuun.

Harri Blomqvist

Valtioneuvosto antoi 21.12.2016 asetuksen, jonka mukaan kalenteriin sidottu talvirengaspakko koskee myös raskasta kalustoa 2.1.2017 alkaen.

Uuden asetuksen mukaan kuorma- ja linja-autoissa on käytettävä joulu-, tammi-, ja helmikuun aikana vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5 mm. Muiden renkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 3mm.

Keski-Suomen kannalta mietityttää tuo ajanjakso, miksi siinä ei voinut olla mukana marraskuu ja maaliskuu. Ensi viikolla maaliskuu on puolessa välissä, kuitenkin lunta tupruttaa ja yöpakkasia riittää.

Keski-Suomi kärsii raskaan liikenteen ongelmista

Liukas keli on turvallisuuden lisäksi haaste liikenteen sujuvuudelle. Erityisesti raskaille ajoneuvoille voi liukas keli ojaanajojen lisäksi aiheuttaa vaikeuksia esim. liittymissä ja mäkisillä alueilla. Jumiin jäänyt rekka voi estää tuntikausiksi muun liikenteen sujuvuuden.

Liikenneturva julkaisi 2015 selvityksen, jossa tutkittiin vuosina 2012-2014 Liikenneviraston Häiriötietojärjestelmässä olevia tietoja, joissa oli luokitus ”Raskas ajoneuvo jumissa”, tai ”Yhdistelmä jumissa mäen alla”. Haluttiin selvittää raskaiden ajoneuvojen aiheuttamien liikennehäiriöiden määrää.

Kahden vanhan läänin, nykyisen ELY-keskuksen alueella sattui noina vuosina selvästi muita alueita enemmän häiriöitä. Koko Suomessa liikennehäiriöitä oli 2397. Pohjois-Savossa 505 ja Keski-Suomessa 438. Yhteensä näillä kahdella alueella oli noin 40% kaikista Suomen häiriöistä.

4-tie ja 9-tie koko Suomen kärkipaikoilla

Kun Liikenneturvan selvityksessä verrattiin häiriöitä alueittain ja tienumeroittain on meillä Keski-Suomessa selvästi eniten häiriöitä liikenteen sujuvuudessa.

Runsaimmat häiriömäärät tienumeron ja ELY-keskuksien mukaan vuosina 2012-14

 

1. Keski-Suomi tie 4        häiriöitä 84

2. Keski-Suomi tie 9        häiriöitä 59

3. Pirkanmaa     tie 3       häiriöitä 40

4. Pohjois-Savo tie 75     häiriöitä 35

5. Lappi             tie 4       häiriöitä 33

 

Tie 4 kulkee Keski-Suomessa Heinolan suunnasta Jyväskylän läpi jatkaen Oulun suuntaan ja 9-tie tulee Oriveden suunnasta jatkuen Kuopion suuntaan. Vuosittainen murheenkryyni on nelostien osuus Jyväskylästä pohjoiseen Äänekosken suuntaan.

Kaikkia penkkaanajoja ei tilastoida, eikä kaikki kiinnijäämiset tule poliisin tietoon, joten kokonaistilannetta ei tiedetä, toki suuntaa-antavia tiedot ovat.

Ulkolaisten rekkojen osuutta on vaikea arvioida, sillä niiden alkuperämaata ei automaattisesti kirjata Häiriötietojärjestelmään. Joissain ilmoituksissa oli viitetieto rekan alkuperämaasta ja näitä tietoja oli kuusi prosenttia kokonaismäärästä. Pitäisi kyllä merkata, sillä nykyään joka kymmenennen rekan arvioidaan tulevan ulkomailta.

Katso yllä olevalta videolta, miksi talvirengaspakko tuli rekkaliikenteeseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.