Tätä kappaletta pidetään kaikkien aikojen suomalaishittinä – mutta paljonko sillä on tienattu?

Esimerkiksi suoratoistopalvelu Spotifyssä kappaletta on kuunneltu yli 40 miljoonaa kertaa.

Daruden Sandstorm julkaistiin vuonna 1999 eli 17 vuotta sitten. Kai Jäderholm

Janne Laitinen

Kun musiikkiteollisuuden asiantuntijoilta kysyy, mikä on kaikkien aikojen suurin suomalainen hitti, vastaus on yleensä sama: sen täytyy olla Daruden Sandstorm. Sitä pidetään kappaleena, joka on tuottanut eniten rahaa levymyyntinä, radiosoittona ja erilaisina lisensointimaksuina.

– Se on isoin globaali hitti, mitä Suomesta on tullut. Se on päätynyt lukemattomille kokoelmille, ja sitä streamataan (suoratoistetaan digitaalisesti) ja soitetaan urheilutapahtumissa edelleen, Tommi Kyyrä Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:stä perustelee veikkaustaan.

Teknokappale Sandstorm julkaistiin ensin Pohjoismaissa ja lisensoitiin myöhemmin Isoon-Britanniaan. Sitä kautta aukesi tie muun muassa Yhdysvaltojen ja Australian markkinoille. Singlen on kerrottu myyneen yli kolme miljoonaa kappaletta. Suomessa se myi platinaa eli yli 10 000 kappaletta.

Kappaletta on kuunneltu suoratoistopalvelu Spotifyssä yli 40 miljoonaa kertaa, mikä kertoo, että sen suosio ei ole 17 vuoden jälkeenkään hiipunut. Sandstorm julkaistiin Suomessa 1999.

Mutta paljonko tällainen suosio tuottaa rahaa? Kun puhutaan kappaleen kokonaistuotoista, kyse on nimenomaan veikkauksesta. Suomessa ei tilastoida edes sitä, montako kappaletta yksittäistä julkaisua myydään koko maailmassa, saati julkaisun euromääräisiä kokonaistuottoja. Esimerkiksi IFPI kokoaa tiedot ainoastaan kotimaan levymyynnistä.

Tiedot yksittäisten julkaisujen menestyksestä jäävät artistien ja levy-yhtiöiden taakse. Ne ovat liikesalaisuuksia ja henkilökohtaisia tuloja, joista ei mielellään kerrota julkisuuteen.

Darude eli Ville Virtanen, 40, ei suostu paljastamaan mitään tarkkoja lukuja Sandstormin menestyksestä. Virtanen elättää itsensä yksityisyrittäjänä, joka laskuttaa keikat, musiikkituotannot ja esimerkiksi Sandstormista saatavat lisenssimaksut oman yhtiönsä kautta.

Tilinpäätöstietojen mukaan yrityksen taloudellinen tila on vakaa, mutta miljoonia ei taseissa näy. Liikevaihdoltaan yhtiö luokitellaan mikroyritykseksi.

Virtanen toteaa, ettei yksi hitti tee Suomessa miljonääriä. Keikkamyyjät, levy-yhtiöt ja managerit ottavat osansa artistin tuloista.

– Olen elättänyt itseni musatuloilla viimeiset 16–17 vuotta, maksanut itselleni asunnon Turun keskustassa ja rakentanut studion. Ei tässä leveästi eletä, mutta homma toimii ihan hyvin, hän kertoo Sunnuntaisuomalaiselle.

Virtanen kertoo esittävänsä Sandstormia edelleen ainakin 95 keikalla sadasta. Darudelta on tullut neljä studioalbumia ja kymmeniä single- ja remix-julkaisuja, mutta toista Sandstormin veroista hittiä ei ole syntynyt.

– Jos jengi minut jostain tuntee, niin siitä biisistä. Joskus se kismitti muttei enää. Se on kuitenkin kappale, jonka ansiosta pääsin maailmalle ja sain nimeä, Virtanen sanoo.

Tekijänoikeusjärjestö Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi ja IFPI:n Kyyrä näkisivät mielellään enemmän tietoa musiikkijulkaisujen tuotoista tai edes myydyistä kappalemääristä. He uskovat, että tieto kiinnostaisi niin mediaa kuin ostavaa yleisöäkin.

– Järjestöt, kuten Teosto tai IFPI, näkevät vain osan koko kuviosta, koska tuotto kertyy niin monesta paikasta. Olisi kiinnostavaa saada vertailutietoa siitä, mitkä julkaisut ovat tienanneet eniten, Sirppiniemi sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.