Autotutkimus: Ilmoitetut kulutuslukemat ovat pelkkä vitsi

Škoda Yetin 2-litrainen dieselmoottori piti ilmoitetut kulutuslukemat brittilehden testissä. Kaikkiaan malliversioita testattiin 200, niistä kolme sai puhtaat paperit. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Ei ole kenellekään uusi asia, että henkilöautoille ilmoitetut kulutuslukemat jäävät kaukaiseksi haaveeksi arkiajossa.

Kun brittiläinen kuluttajalehti Which? testautti 200 malliversiota, lopputulos oli mykistävä. Vain kolme automallia pysyi ilmoitetuissa yhdistetyn kulutuksen lukemissa. Sen sijaan taulukon toisessa päässä fuskasi rajusti, sillä monet automallit kuluttivat yli kaksi kertaa ilmoitettua enemmän polttonestettä.

Which? kertoo malliversioiden täsmätiedot toukokuun numerossaan, mutta kunnialla testistä selviytyneiden automallien se paljastaa olevan Škoda Roomster (1,2-litrainen bensa, manuaalivaihteet), Škoda Yeti (2-litrainen diesel, automaatti) ja Mazda3 Fastback (2-litrainen bensa, automaatti).

Brittilehti kysyy, onko järkeä mitata autojen virallinen kulutus käyttäen äärikeinoja. Vaikka luvut mittaa riippumaton tutkimuslaitos, autonvalmistajilla on mahdollisuus tehdä kaikki mahdollinen mittaustulosten muokkaamiseksi. Testitilanteessa esimerkiksi ilmastoinnit, lämmitykset ja valot voi poistaa toiminnasta. Samoin esimerkiksi sivupeilit poistetaan ilmanvastuksen minimoimiseksi, ja moottoreita voi säätää taloudellisuuden suuntaan.

EU:n komissio on vaatinut uuden mittausmenetelmän ottamista käyttöön, mutta autoteollisuus haluaa lykätä muutoksen vuoteen 2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.