Päijänteen yli satavuotias senkun porskuttaa

– Tämä kone on hyvässä kunnossa, kertoo konepäällikkö Jukka Hilden. Harri Blomqvist

Harri Blomqvist

Höyrylaiva s/s Suomi laskettiin vesille Lahdessa jo vuonna 1906, siitä lähtien se on liikennöinyt eri puolella Päijännettä. Alunperin laiva rakennettiin kuljettamaan ihmisiä ja tavaraa pitkin maakuntaa.

Suomi koottiin talvella 1905–1906 ja konehuoneeseen asennettiin Suomessa tehty kaksisylinterinen Compaund-höyrykone. Hevosvoimia noin kaksisataa ja kierroksia koneessa 50–160. Höyrynpaine vaihtelee 0–9 baariin saakka.

S/S tarkoittaa sanaa steamship, eli höyrylaivaa. Tälläisen aluksen pääkoneena pitää olla höyrykone, Suomessa on paikallaan vieläkin alkuperäinen höyrykone, eli 107-vuotias harvinaisuus. Jokaisen tekniikasta kiinnostuneen pitäisi päästä katsomaan, kuinka höyry laittaa koneen tuhisemaan ja kiertokanget pyörimään. Siinä on jotain ainutlaatuista ja kaunista.

– Tämä kone on hyvässä kunnossa, kierroksia on risteilyajossa vähän ja näin kone ei rasitu paljoa. Itse konehan tykkää kun sitä päivittäin käytetään, öljyä kuluu jonkun verran, sillä voideltavia kohteita on monta, kuvaili höyrykonetta konepäällikkö Jukka Hilden.

Katso video s/s Suomesta ja sen höyrykoneesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.