Tunnetko Skodan historian? Näin muuttui nimi, näin merkki

Skoda lanseerasi 100-vuotisjuhlien kunniaksi vihreän laakerikoristeisen merkin (ylhäällä). Se on käytössä vielä uusimmassa Skoda Yetissä, mutta vaihtuu vuoden 2013 Yetissä nykyiseen vakiomerkkiin. Uusissa autoissa Skoda näyttäytyy kuten alemmassa kuvassa. Anne Repo

Anne Repo

Škoda-autojen syntyjuuret ovat polkupyörissä ja vuodessa 1895. Tuolloin VáclavKlement ja VáclavLaurin perustivat polkupyörien korjaus- ja valmistuspajan silloisen Itävalta-Unkarin alueella. Slavia-nimistä polkupyörää myytiin hyvin, ja kolme vuotta myöhemmin alkoi moottoripyörien tuotanto. Vuonna 1905 valmistui ensimmäinen auto nimeltään Voiturette.

Pian yritys alkoi valmistaa lisäksi ralli- ja kuorma-autoja. Vuonna 1925 Klement ja Laurin laajensivat tehdasta ja ostivat insinööri Emil Škodan perustaman tehtaan.

Siitä tuli autoille uusi nimi. Myös nykymallin mukainen merkki on peräisin noilta ajoilta. Škodan merkki kuvaa intiaanipäähinettä nuolineen ja sulkineen. Merkki on EmilŠkodan kunnianosoitus hänen intiaanipalvelijaansa kohtaan.

Škoda toi intiaanimiehen kotiinsa palvelijakseen Amerikan-liikematkaltaan. 1930-luvulla tehdas suolsi autoja jo 85 kappaleen päivävauhtia. Tsekkien kansanautoksi noussutta ensimmäistä mallia myytiin reilut 5 000 kappaletta.

Saksan miehitettyä maan tehtaan otti haltuun Reichsverke Hermann Göring AG eli käytännössä Saksan valtio. Autojen valmistus vaihtui aseiden ja raskaan kuljetuskaluston tuotantoon. Sodan jälkeisessä kommunistisessa Tsekkoslovakiassa tehdas siirtyi valtion omistukseen. Suosittujen autojen valmistus sai kuitenkin jatkua.

Seuraava suuri murros tapahtui vuonna 1990, kun Tsekkoslovakian valtio myi Škodan VAG-konsernille.

Nykyisessä intiaanimerkissä uloin ympyrä symboloi maailmanlaajuista tuotantoa ja sulat teknistä kehitystä. Nuoli kuvastaa laatua ja intiaanin silmä yhtiön tulevaisuuden visiota.

Itäauton maineesta Škoda on päässyt. Myynninsuunnittelupäällikkö PetriGesterberg sanoo, että 10–15 vuodessa sekä tekninen että merkkimielikuvan kehitys on ollut huimaa, ja vanhat imagorasitteet ovat pois pyyhittyjä.

– Škoda mielletään tilavaksi perheautoksi, jossa hinta-laatu-suhde on kohdallaan, hän toteaa.

Gesterbergin mukaan Simply Clever -slogan kuvaa hyvin auton imagoa.

– Järkevien perusratkaisujen lisäksi hyvään imagoon ovat vaikuttaneet pienet käytännölliset yksityiskohdat, kuten takaovesta löytyvä sateenvarjo tai bensakorkin vierestä vedettävä jääskraba.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.