Huhhuh, pian Cadillac ei tarvitse ihmistä

General Motorsin tutkimuspäällikkö Jeremy Salinger näyttää, kuinka Super Cruise -järjestelmä vie Cadillacia moottoritiellä. Jos kaistaviivat ovat hyvät, kuskin ei tarvitse osallistua ajamiseen. John F. Martin

Timo Nieminen

Jo nyt autosta voi löytyä automaattinen jarrutus, kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistin, pysäköintiavustin, pimeänäköavustin ja monta muutakin kuskin hommia tekevää vempainta.

Mutta itse itseään ajava auto kehittyy tämän vuosikymmenen aikana vileä paljon, paljon pidemmälle, väittää General Motors.

GM on jo esitellyt Cadillaciin asennetun Super Cruise -järjestelmän, joka ilman kuljettajan apua pitää auton kaistaviivojen välissä, osaa säädellä nopeuden muun liikenteen mukaan, jarruttaa hätätilanteessa ja tekee monta muutakin asiaa kuljettajan puolesta.

–Ei ole pitkä askel siihen, että auto ottaa täyden vastuun liikkumisesta ja vie matkustajat ajotietokoneeseen syötettyyn osoitteeseen. Ja tekee sen mukavasti ja turvallisesti, sanoo GM:n varatoimitusjohtaja Don Butler.

Butlerin mukaan GM pyrkii saamaan Super Cruisen myös muihin automerkkeihinsä "ennen vuotta 2020".

–Eikä tämä ole pelkkä moottoriteiden toiminto. Hyvin pian autot osaavat toimia itsenäisesti kaupunkiajossakin, Butler toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.