Video: Alkolukko toimii hyvin – humalassa voi silti ajaa

Alkolukon tarkoitus on yksiselitteinen: estää päihtynyttä kuljettajaa ajamasta. Harri Blomqvist

Harri Blomqvist

Alkolukko tuli pakolliseksi koulu- ja päivähoitokuljetuksiin 1. elokuuta 2011 alkaen. Tarkoituksena oli estää päihtyneen kuljettajan toimimasta ajajana. Auto ei starttaa ennen kuin alkolukkoon on puhallettu ja puhaltajan promillet saavat olla korkeintaan 0,2 promillea.

Jos promilleja ei ole, auto lähtee normaalisti käyntiin. Kuljettaja ajaessa koko päivän ei toista kertaa tarvitse puhaltaa. Auton voi sammuttaakin hetkeksi, vasta yli 45 minuutin tauko vaatii uuden puhalluksen.

Toinen suuri alkolukon käyttäjäryhmä on rattijuoppoudesta tuomion saaneet. Ajokiellon tilalle tulee valvottu ajo-oikeus, poliisi voi antaa kortin takaisin jo ennen tuomioistuinkäsittelyä. Näissä tapauksissa seuranta onkin tarkempaa; ensimmäinen puhallus heti alussa, toinen viiden minuutin kuluttua, kolmas puolen tunnin kuluttua ja sen jälkeen aina puolen tunnin välein. Eli sadan kilometrin matkalla puhallat neljä kertaa. Kahden kuukauden välein lukon tiedot puretaan ja laite huolletaan.

Mutta kukaan ei valvo kuka tai mikä alkolukkoon puhaltaa. Ei kuskin tarvitse aamulla itse puhaltaa, velimies voi pikkuisen jeesata. Lisäksi koulukyytejä ajavien taksien alkolukon käyttöä valvoo käytännössä taksin omistaja.

Katso videolta minkälainen alkolukko on ja miten se toimii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.