Kaistavahti on jees. Mutta kaistaa se ei osaa vahtia.

Kaistavahti näyttäisi olevan päällä, mutta mitään ei tapahdu. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Silloin tällöin jää miettimään jotakin auton pikkutoimintoa, jota autonmyyjä saattaa ylistää runsain sanankääntein. Kun kerran olin auto-ostoksilla vaimoni kanssa, myyjä toisteli monta kertaa, kuinka tässä mallissa saa etuistuimet kaatumaan aivan makuuasentoon.

Että makuuasentoon! Sepä järjettömän hyödyllistä arkikäyttöön hankittavassa käyttöautossa. Eiväthän ihmiset edes harrasta niin sanottua aikuisjumppaa autossa, sillä parempia paikkojakin on.

Viime aikojen villitys on kaistavahti. Joka ainoa kerta, kun kokeilee jotakin uutta autoa, siitä vannotaan löytyvän kaistavahti.

Kaistavahdissa vain on yksi huono puoli. Se ei vahdi kaistoja. Viime viikkoina olen monissa automalleissa yrittänyt saada apua kaistavahdilta esimerkiksi ajamalla tahallaan kaistaviivojen yli, mutta ainakaan Suomen lumisissa oloissa eivät systeemit pelaa.

Piti oikein etsiä puoluettomia tutkimuksia kaistavahdista. Yksi löytyi, amerikkalaisen autotutkimuslaitoksen HLDI:n (Highway Loss Data Institute) tekemä. Sen yhteenvedossa tutkija Matt Moore toteaa:

"Näyttää siltä, että kuskit eivät käytä kaistavahtia, koska se ei ole luotettava. Monet kääntävät toiminnon kokonaan pois päältä. Tutkimuksissa on myös paljastunut, että Yhdysvalloissa on viime vuosina sattunut paljon ulosajoja, koska kuljettaja on säikähtänyt kaistavahdin antamaa hälytystä ja hätääntyneenä toiminut epäloogisesti", toteaa Moore.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.