Tämän auton piti pelastaa koko brändi. Huonosti kävi.

H4-nimellä kulkeneen automallin piti olla Hummerin pelastaja. Haaveeksi jäi se pelastusyritys. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Los Angelesin autonäyttelyssä äskettäin esitelty Mercedes-Benzin Ener-G-Force -konseptiauto toi jostakin syystä mieleen Hummerin H4-mallin.

H4 oli se malli, jonka piti pelastaa koko Hummer. Kun amerikkalaiset (ja muutkin) ostajat alkoivat 2000-luvulla vieroksua bensasyöppöjä automalleja, yli 30 litraa satasella syöneet Hummerit alkoivat kuolla omaan mahdottomuuteensa.

Hummerin tuotemerkin omistaja General Motors pisti toivonsa Baby-Hummeriin. H4 ei kuitenkaan koskaan lähtenyt lentoon.

–Haluamme tarjota ekologisen Hummerin niille, jotka samaan aikaan tahtovat huolehtia ympäristöstä ja olla katu-uskottavia, totesi Hummer-projektin tuotepäällikkö Simon Prior vielä kesällä 2008 Lontoon automessuilla.

Lähtökuoppiin jäi H4. Samalla hautautui Hummer, eikä kovinkaan moni jäänyt kaipaamaan jopa yli 800 gramman hiilidioksidipäästöjä tuprutelleita maanteiden panssarivaunuja.

Brändinsä pelastajana epäonnistuneita automalleja on toki muitakin kuin Hummer H4. Ainakin Oldsmobile Aurora, Mercury Cougar ja Triumph TR8 tulevat hakematta mieleen.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.