Huijaako Kia kuluttajaa? Entä Ford?

Kia Picanto joutui kulutustutkimuksessa brittilehden suurimmaksi syntipukiksi. Vähän turhaan, sillä autonvalmistaja ei mittaa virallisia kulutuslukuja eivätkä eri testit ole vertailukelpoisia. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Monessa Euroopan maassa väitellään – taas – kiivaasti siitä, kuka huijaa ja ketä, kun uusille henkilöautoille ilmoitetut kulutuslukemat eivät toteudu arkiajossa. Keskustelu alkoi, kun brittilehti What Car? testautti 60 automallin polttonesteen kulutuksen. Tulos oli tyly: yksi kärry kulutti vähemmän kuin valmistaja ilmoittaa, muut 59 söivät enemmän – monet paljon, paljon enemmän.

Testin pohjalla oli brittilehden mukaan Kia Picanto, jonka yksilitraisen bensakoneen ilmoitettu kulutus oli noin 30 prosenttia korkeampi kuin valmistajan kertoma yhdistetty kulutus.

Seuraavaksi synkimmin brittilehti osoitti Ford Focuksen farkkua (1,6 TDCi 115) ja Peugeot 3008 Hybridiä.

Autonvalmistajia ei kuitenkaan kannata lynkata. Uusien henkilöautojen viralliset päästö- ja kulutusluvut nimittäin mittaa valmistajista riippumaton tutkimuslaitos.

Mittaussysteemi toki jättää sijaa jossitteluille. Tutkimuslaitokset mittaavat lukemat rullaavalla hihnalla, jossa autot testataan oloissa, jotka vastaavat taajama-ajoa, nykivämpää kaupunkiajoa ja maantieajoa. Kaikki auton liikkumiseen vaikuttavat sää-, ajotapa- ja muut ulkopuoliset tekijät on eliminoitu.

New European Driving Cycle -nimen saanutta testiä on kritisoitu siitä, että koska valmistajat tuntevat testin eri vaiheiden kestot ja niissä käytettävät nopeudet, ne voivat säätää autojensa kulutuksen ihanteelliseksi juuri testioloihin. Arkiajossa kulutus voi olla jotakin ihan muuta.

Mutta oikeudenmukaisempaa järjestelmää on vaikea kehittää. Kuluttajan on vain hyväksyttävä, että testilaboratoriossa saavutettuihin lukuihin pääsee arkiajossa aniharvoin. Autojen malliversioiden väliset kulutusluvut sentään ovat 90-prosenttisen varmasti vertailukelpoisia keskenään, joten ostaja saa niistä suuntaa autovalinnalleen.

Ja onhan tässä kuluttajalle toinenkin hyvä puoli. Mitä pienempi mittaustulos, sitä alhaisempia ovat sekä auto- että ajoneuvoverot.

Ai, niin. Se ainoa auto, jolle What Car? sai maantiellä laboratoriotestejä pienemmän kulutuksen oli Mercedes-Benz S350L CDI Bluetec.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.