Peugeot 3008 HYbrid4 tekee historiaa

Teppo Komulainen

Pyöräytys avaimesta ja auto herää. Polttomoottori on hiljaa, mutta mittaristo kertoo hybridin olevan valveilla. Useimmiten dieselkonetta ei tarvita hetkeen, parhaimmillaan jopa neljään kilometriin.

Sähkömoottorilla voi ajaa parhaimmillaan seitsemääkymppiä.

Peugeot 3008 HYbrid4:ssä on niin sanottu robottivaihteisto eli automatisoitu käsivaihteisto, joten pykäläkin tarvitsee valita vain eteen tai taakse, eikä kytkinpoljinta ole. Vaihtosiivekkeet ovat ratin takana, jos leikityttää.

37 hevosvoiman sähkömoottori pehmentää vaihteiston kulmikkuutta huomattavasti, ja vain täyskiihdytyksissä tulee hieman häiritsevä viive. Meno on monin verroin maukkaampaa kuin robottivaihteistoilla muissa Peugeotin ja Citroënin autoissa.

Polttomoottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä erinomaisen suorituskyvyn ja peräti 450 newtonmetrin maksimiväännön, joka polttomoottorilla saavutettaisiin vasta paljon isommalla iskutilavuudella.

Hybridit ovat olleet tähän saakka lähinnä japanilaisten Toyotan ja Hondan heiniä, ja pelkällä sähkölläkin kulkevat täyshybridit nimenomaan Toyotan.

Japanissa ja japanilaismerkkien toisella päämarkkina-alueella Pohjois-Amerikassa hallitseva polttoaine on bensiini, joten niiden hybriditkin on rakennettu bensakäyttöisiksi.

Euroopassa diesel on sen sijaan jo ohittanut uusissa henkilöautoissa bensan suosion, joten on luonnollista, että Peugeot kokosi ensimmäisen hybridinsä dieselmoottorin ympärille.

Tehokas dieselmoottori pyörittää edessä etupyöriä, mutta sähkömoottori onkin sijoitettu taka-akselille liikuttamaan takapyöriä. Sehän on yhtä kuin neliveto!

Keksintö on nerokas, sillä tavallisen Peugeot 3008:n tiloista ei ole tarvinnut juurikaan tinkiä. Tavaratila on vajaat 80 litraa pienempi, mutta se on pienelle perheelle riittävä.

Nelivetoautoissa voimansiirto etu- ja takapyörien välillä toimii yleensä kardaaniakselilla, mutta 3008 HYbrid4:ssä voimanjako on elektroninen, mikä sekin säästää tilaa.

Tekninen ratkaisu on Peugeotin mukaan toteutettavissa lähes koko mallistossa. Jo ensi vuonna tulevat maasturimainen farmari 508 RXH ja sedan 508 HYbrid4.

Vastoin yleistä käsitystä hybridillä ajaminen on helppoa - automatisoidun vaihteiston ansiosta tavallista käsivaihteista autoa helpompaa.

Mittariston ja kojelaudan näytöistä on mielenkiintoista seurata, mikä tai mitkä moottorit ovat käytössä ja lataako auto akkuja vai käyttääkö se niitä. Yllättävän taajaan näkyviin tulee ilahduttava teksti Zero Emission.

Nollapäästöillä kuljetaan taajamassa jopa kaksi kolmasosaa ajosta, maantielläkin enimmillään kolmannes. Se on paljon ajotavoista kiinni, mutta kuljettaja oppii pian hyödyntämään voimakasta moottorijarrutusta, jolla ladataan sähkömoottorin suurjänniteakkuja.

Autonvalmistajan mukaan täydellä tankillisella pääsee keskimäärin 900 kilometriä, josta 280 kilometriä suristellaan päästöttömästi ja lähes äänettömästi sähköllä.

Hybridiautoihin ei ole saanut kytkeä vetokoukkua, mutta Peugeot poistaa puutteen. Jarruineen peräkärry saa painaa 770 kiloa, mikä riittää pieniin kuljetuksiin.

Ajettavuudeltaan Peugeot 3008 on miellyttävä kumppani erityisesti hyväpintaisilla maanteillä. Hyvät istuimet ja hiljainen matkustamo tuovat viihtyisyyttä.

Ajoasento on lähempänä henkilöautoa kuin maasturia, samoin maavara.

Kaupungissa auto on kankeahko, mikä korostuu vaikeasti arvioitavien etukulmien vuoksi.

Hybridistä pitää luonnollisesti maksaa ekstraa, mutta erittäin pienten päästöjen ansiosta autovero jää pieneksi. Kun mukaan saa vielä nelivedon, auto voi olla hyvinkin järkevä Suomessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.