Joko vihdoin alkoi autojen upsizing?

Timo Nieminen

Viime vuosina downsizing on ollut pirun muodikasta. Se tarkoittaa, että kaikkea on pitänyt pienentää. Monet autonvalmistajat ovat luultavasti häpeissään haudanneet kookkaat konseptiautot jonnekin hiekkakuoppaan, koska mitään isoa ei ole rohjettu tuoda markkinoille. On muka ollut hirveän noloa, jos ihminen haluaa ison auton kun sellaista tarvitsee.

Mutta nyt tekopyhyyden aika näyttää olevan ohi. Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa esiteltiin koeautoina Alfa Romeo 4C, Aston Martin V12 Zagato, Jeep Wrangler Arctic, Lamborghini Gallardo LP570-4 Super, Land Rover Defender DC100, Maserati Kubang ja kymmeniä muita isoja uutuuksia.

PSA-konserni puolestaan on paiskonut häpeämättä informaatiota Citroën Metropolis -konseptiautostaan, joka on kookas kuin sinivalaan takapuoli.

Nyt samainen PSA elämöi toisella koemallillaan eli Peugeot HX1:llä. Sekin on auto, jota ei voi olla kaduilla huomaamatta jos ja kun HX1 päätyy sarjatuotantoon.

HX1:ssä Peugeotin insinöörit tosin voivat ylpeillä myös downsizauksella, vaikka auto on viisi metriä pitkä. HYbrid4-teknologiaa käyttävän auton hiilidioksidipäästö on ihanteellisissa testioloissa kuulemma pudotettu jopa 83 grammaan kilometrillä. Se on diesel-/sähkömoottorin yhdistelmältä hieno saavutus, sillä painoa hulppealle pistokehybridille kertyy pitkälti toistatuhatta kiloa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.