Tätä Toyotaa sinä et saa. Ähäkutti.

Timo Nieminen

Toyota on aloittanut Yhdysvalloissa massiivisen mainoskampanjan. Pian sama myllytys alkaa monessa muussakin valtiossa, mutta ei Suomessa.

Kyseessä on uusiutuneen Toyota Camryn lanseeraus. Seitsemännen sukupolven Camryn menestyminen on Toyotalle äärimmäisen tärkeää, sillä esimerkiksi Pohjois-Amerikassa se on japanilaisjätin syömähammas. Camry on jatkuvasti kolmen myydyimmän mallin joukossa, kun Yhdysvalloissa julkistetaan kuukausittaiset myyntitilastot. Tasaista voittokulkua on jatkunut USA:ssa pitkälti toistakymmentä vuotta.

Toyota myy Camry-malliaan Yhdysvalloissa hybridinäkin, mutta myyntitykki on nimenomaan perussedan.

Moni suomalainenkin saattaa nähdä uuden Camryn aika pian. Niitä aletaan rahdata autoliikkeisiin Venäjällä, jossa Camryt myös ovat huudossa.

Suomeen ei Camryjä ole tuotu sitten mallin viidennen sukupolven eli vuoden 2006. Kun Toyota tänä vuonna Suomessa väistämättä häviää myyntikilpailun Volkswagenille (eroa on nyt yli 2000 autoa), olisi hauska kuulla, mitä Toyota Europen palaverihuoneissa puhutaan Camryn myyntialueen laajentamisesta.

Toisaalta: Toyotan maahantuonnin valikoimassa on jo 15 mallia suomalaisille. Kaipa se riittää?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.