Uusi Fiat Panda hyödyntää menneisyyttä

Teppo Komulainen

31 vuoden historia todistaa, että pienelle kaupunkiautolle on paikkansa. Neljännen mallisukupolven Fiat Panda pääsee päivänvaloon Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Mittoja on kasvatettu vain muutamia senttejä, mutta kyytiin mahtuu jopa viisi henkeä, mikä lisäksi Pandassa on italialaisen autonvalmistajan mukaan yksi luokkansa suurimmista tavaratiloista.

Auton pituus on 3,65 metriä, leveys 1,64 ja korkeus 1,55 metriä. Vänkärin istuimen saa taitettua vaakatasoon, joten koko matkustamon pituisten esineiden kuljettaminen on mahdollista.

Takapenkin saa paitsi nurin, sitä voi myös liikuttaa pituussuunnassa.

Muotoiluun Fiat kertoo hakeneensa paljon osviittaa Pandan edellisistä mallisukupolvista.

Auto tulee ensin tarjolle etuvetoisena, mutta perinteidensä mukaisesti siitä tulee myöhemmin myös nelivetoversio.

Moottorivaihtoehtoja on useita, joukossa Vuoden moottoriksi 2011 (International Engine of the Year) valittu 85-heppainen 0,9-litrainen TwinAir Turbo. Vapaasti hengittävä versio tästä bensakoneesta kehittää 65 hevosvoimaa.

Lisäksi 1,2-litraista 69 pollen konetta on uudistettu.

1,3-litrainen dieselpata Multijet II tuottaa 75 hevosvoimaa, ja siinä on TwinAir-koneiden tapaan sammutusautomatiikka ruuhkia varten.

Myöhemmin joukkoon liittyy myös 80 hevosvoiman 0.9 TwinAir Turbo Natural Power, johon kelpaa bensan lisäksi maakaasu. Myös nestekaasukone tulee, mutta Suomessa sitä ei saa käyttää.

Lanseerauksen jälkeen on tulossa myös Dualogic-robottivaihteisto eli automatisoitu käsivaihteisto TwinAir-moottorin jatkeeksi.

Lisäksi ensimmäisen vuoden aikana saataville tulee myös turvajärjestelmä, joka pystyy automaattisiin pysähdyksiin törmäyksen uhatessa alle kolmenkympin nopeudessa.

Odotukset Italiassa ovat varmasti kovat, koska kolmannen mallisukupolven Panda nimettiin Vuoden autoksi Euroopassa 2004 (Car of the Year).

Uuden Pandan kunniaksi Fiat rakensi uuden tuotantolinjan Napoliin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.