Tässä viilettää uusi Porsche 911 Carrera

Teppo Komulainen

Legendaarisen, 48 vuoden ikään ehtineen urheiluauton täysin uusi mallisukupolvi on akseliväliltään kymmenen senttiä aiempaa pidempi ja hieman matalampi. Alumiini-teräsrakenteinen kori pudottaa painoa enimmillään 45 kiloa.

Tarjolle tulee maailman ensimmäinen seitsenportainen käsivaihteisto.

Porsche 911 Carrera ja vielä sähäkämpi 911 Carrera S esiintyvät ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Nykyaikana saksalainen urheiluautonvalmistajakaan ei voi unohtaa taloudellisuutta.

3,4-litraisella 350 hevosvoiman boxer- eli vastaiskumoottorilla varustettu 911 Carrera pääsee ensimmäisenä Porschena alle 200 gramman hiilidioksidipäästöihin kilometrillä, kun vaihteistona on kaksoiskytkinautomaatti PDK. Bensaa kuluu silloin 8,2 litraa sadalla kilometrillä eli 1,6 litraa vähemmän kuin edeltäjällä.

Porsche 911 Carrera S 3,8-litraisella 400 hepan koneella ja PDK:lla vie 8,7 litraa eli 1,5 litraa aiempaa vähemmän, vaikka tehoa on tullut 15 kaakkia lisää.

Kulutusta pienennetään muun muassa sammutusautomatiikalla ja sähkömekaanisella ohjaustehostimella.

911 Carrera S kiitää nollasta sataan 4,3 sekunnissa ja sporttipaketin Sport Plus -painikkeella 4,1 sekunnissa. 911 Carrerakin selviytyy tehtävästä 4,4-4,6 sekunnissa.

Joulukuussa lanseerattavan auton tilauskirjat avataan jo syyskuun alussa. Saksassa 911 Carrera maksaa veroineen 88 038 euroa ja 911 Carrera S 102 436 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.