Jaguar XJ hyökkäsi Suomeen

Teppo Komulainen

Brittiläisen autonvalmistajan rajusti muuttunut lippulaiva on nyt Suomessa. Klassinen yleisilme viskattiin romukoppaan, kun Jaguar XJ sai samat modernit geenit XF:n ja XK:n kanssa.

Samanhenkisen keulan lisäksi XJ jakaa XF:n kanssa Jaguarin aerodynaamisimman mallin arvonimen ilmanvastuskertoimella 0,29.

Jos luksusauton perusmallissa ahdistaa - ja lompakko kestää, voi valita 12,5 senttiä pidemmän pitkän version, jossa koko lisäpituus on käytetty takamatkustajien iloksi.

Moottorivaihtoehtoja on kolme. Taloudellisin ja edullisin - luultavasti myös ostetuin - on XF:stä tuttu kolmelitrainen V6-tuplaturbodiesel, joka kehittää 275 hevosvoiman tehot ja rapsakan 600 newtonmetrin väännön. Makeasta suorituskyvystä huolimatta se pystyy taittamaan sata kilometriä seitsemällä litralla polttoainetta.

Viisilitraisesta V8-bensakoneesta on tarjolla vapaasti hengittävä ja vielä tehokkaampi kompressorilla varustettu versio. Jälkimmäinen hyökkää 510 hepan teholla ja 625 newtonmetrin väännöllä alle viidessä sekunnissa nollasta sataan.

Huokein Jaguar XJ maksaa 106 669 euroa. Mukana seuraa luonnollisesti runsas vakiovarustelu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.