Tourusen Tero ajaa tosissaan jokamiestä

Martti Ratia

Tero Tourunen teki unelmastaan totta. Motoristista tuli kilpa-ajaja. Jokamiesluokan ratamoottoripyöräilyssä eli road racingissa. Muutamana kesänä, huvinpäin tehty ajokokeilu radalla muuttuu tänä vuonna todeksi. Kesä kuluu kallistellen, jarrutellen ja kaasutellen 180-hevosvoimaista Honda CBR 1000RR:ä.

- Alussa minulla ei ollut kilpailuviettiä lainkaan. Mutta sitten pääsin radalle ajamaan, sain tehdä ohituksia turvallisesti ja ajamaan ilman nopeusrajoituksia, niin homma alkoi viedä mukanaan.

Ajoharjoittelupäivänä Vetelin Kemoran radalla on monenlaista menijää. Yamaha Center Cup -jokamiesluokassa voi ajaa pyörällä, jonka kuutiotilavuus vaihtelee 125:sta 1400:aan. Äkkinäinen voisi sanoa, että epätasaista.

Mutta ei: piikit pärjäävät ketteryydellään mutkissa siinä missä isot painavat ohi voimallaan suorilla.

Eikä pyöränkään tarvitse olla Yamaha, ajaa saa millä tahansa merkillä, joka täyttää minimivaatimukset.

Merkki on vain vuodesta 2007 toiminut lajin tukijana ostamalla kisan nimen ja välittämällä kilpapyöräaihioita.

Vauhti ja äänet ovat kovia. Kurveissa näkee osaamisen tason: kuka tulee vauhdilla, kallistaa reilusti ja antaa kaasua mutkan vasta auetessa. Vasta-alkajan tunnistaa kallistuksen asteesta, supermotomiehet pitävät jalkaa edessä niin kuin enskakuskit kuin suojatakseen itseään kaatumiselta.

- Pyörän jousitus kaipaa säätämistä vielä, mutta kiva on ajaa pitkän tauon jälkeen, toteaa Tero Tourunen Kemoran mutkista varikolle selviydyttyään.

- Kuljettajassa on kuitenkin eniten kehittämistä. Pitää oppia kiihdyttämään aikaisemmin kurvista ulosteltaessa. Ajamisen pitää olla rentoa, ohjaamisen tapahtua "sormenpäillä".

Tero Tourunen löysi ajokkinsa netistä. Katupyörään perustuva Honda CBR 1000RR on läpikäynyt paljon kevyitä muutoksia, jotka lisäävät turvallisuutta.

Useimmat lajin säännötkin liittyvät turvallisuuteen.

Muovikatteet on korvattu lasikuituisilla, jalkatapit on ylempänä, quick shifterilla vaihdetaan mutkan jälkeen isommalle ilman nykäystä ja sutimisen vaaraa, kaaduttaessa pyörä liukuu kaatumatappien päällä, hainevät suojaavat sormien joutumista ketjun ja rattaan väliin ja bensatankissa oleva vaahtomuovi estää polttoaineen valumisen radalle.

- Muutaman tunnin työllä tavallisen katupyörän saa muutettua kilpapyöräksi. Pyörän koolla ja käytettävissä olevan rahan määrällä ei ole niinkään merkitystä menestymiseen, kuski ratkaisee, sanoo Tero Tourunen. Hänen on varannut tulevaksi kaudeksi 8 000 euron budjetin.

- Olen saanut paikallisilta yrityksiltä korvaamatonta apua niin rahallisen tuen, varusteiden, kuljetuskaluston, renkaiden kuin mm. mainostuotteiden muodossa.

Mitään helppoa köröttelemistä jokamiehen kilpailutoiminta ei kuitenkaan ole. Laji on raskas, ajopuvussa tulee hiki, energiaa kuluu. Ajaminen vaatii keskittymistä.

Tero Tourunen on viime syksystä asti kohottanut kuntoaan 3-5 kertaa viikossa salilla ja lenkkeilemällä.

Kilpailussa ajetaan 12-15 kierrosta. Sarjassa on kuusi osakilpailua. Ensimmäinen kisa oli 15.5. Kemorassa. Siellä Tero Tourusen sijoitus oli 14. keskinopeudella 120,556 km/h.

Tourunen edustaa kilpaillessaan Jyväskylän Moottoriurheilijoita vaikka harrastemotoristina hänet tunnetaan Jyväskylän Moottoriklubin entisenä puheenjohtajana.

- Lajista kiinnostuneiden kannattaa osallistua heti alussa ohjattuun harjoitteluun, yksin ja omin päin ei opi mitään, ajamiseen liittyy paljon riskejä. Jokamiesluokan kisat ovat usein katsojille ilmaisia, varikoilla voi vierailla ja tulla kyselemään.

Tero Tourunen järjestää sponsoreilleen ja tukijoilleen heinäkuussa ajoharjoittelupäivän, jossa hän opettaa mm. tärkeää kaarreajoa ja katseen käyttöä ohjaamisessa.

22.5. 2010 Botniaring

19.6. Alastaro

18.7. Alastaro

1.8. Kemora

19.9. Alastaro

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.