Hyundai ix35 iskee haluttuun maasturi- luokkaan

Teppo Komulainen

Slovakiassa valmistettava keskikokoinen katumaasturi ei yritäkään olla yhtä maastokelpoinen kuin edeltäjänsä Hyundai Tucson. Hyundai ix35 kulkee yleensä etuvetoisena, mutta liukkaalla takapyörätkin tulevat hätiin. Nelivedon voi myös lukita päälle.

Ensi viikolla ensiesittelyyn Suomessa ehtivä ix35 on Tucsonia pidempi, leveämpi ja matalampi. Autoon on haettu urheilullisia ja polttoainetta säästäviä piirteitä maastokelpoisuuden kustannuksella.

Tilavamman matkustamon ansiosta kuljettajan istuimen liikkumavara on kasvanut, ja säätömahdollisuuksiakin on enemmän kuin Tucsonissa.

Erikoisuutena takaistuimien reunapaikatkin ovat lämmitettävät.

Tavaratila on lähes seitsemän senttiä edeltäjämallia syvempi. Takakontin lattian leveys on puolestaan kasvanut 11 senttiä, mikä nostaa takakontin koon mukaviin lukemiin, 465 litraan. Takaistuimet taitettuna tila kasvaa 1 436 litraan.

Korealaisen autonvalmistajan mukaan ix35 on huomattavasti hiljaisempi kuin Tucson. Jäykän korin kerrotaan olevan turvallinen ja välittävän matkustamoon vähemmän värinöitä.

Kaksilitrainen uusi turbodieselmoottori kehittää automaattivaihteiston yhteydessä 184 hevosvoimaa tehoa ja 392 newtonmetrin väännön. Käsivaihteiston kanssa vastaavat lukemat ovat 136 heppaa ja 320 newtonmetriä. Dieselien jatkeena vaihteistoissa on aina kuusi porrasta.

Kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori yltää 163 hepan tehoihin ja 194 newtonmterin vääntöön. Vaihteistoksi saa joko viisiportaisen käsiaskin tai kuusipykäläisen automaatin.

Uudessa, pienikokoisessa ja kevyessä automaattivaihteistossa on myös käsinvaihtomahdollisuus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.