Sähköautoko tylsä? Ei toki – Ford tunki omaansa seitsemän sähkömoottoria ja 1400 hevosvoimaa

Fordin mukaan Mustang Mach-E 1400:n kehitystyössä vaikeita asioita olivat muun muassa voiman hallitseminen ja ylikuumenemisen estäminen. Ford

Timo Nieminen

Ford on tehnyt amerikkalaisen virityspajan RTR:n kanssa auton, joka kerralla todistaa, että täyssähköautoissa voi olla räimettä ja ryminää.

Mustang Mach-E 1400 on Fordin mukaan prototyyppi, joka jää lajissaan ainoaksi. Auto on omimmillaan ratakäytössä, eikä sen voimaa voi olla huomaamatta. Mustang Mach-E 1400 on kuusi, seitsemän kertaa tehokkaampi kuin useimmat perussähköautot.

Sähkömoottoreista kolme on etuakselilla ja neljä taka-akselilla. Kuljettaja voi tilanteen mukaan valita, käyttääkö etu-, taka- vai nelivetoa.

– Tämän auton ajaminen on muuttanut kerralla ainakin minun käsitykseni siitä, millainen teho ja vääntö autossa voivat upeimmillaan olla, sanoo RTR:n omistaja ja auton pääsuunnittelija Vaughn Gittin.

Gittinin mukaan Mustang Mach-E 1400:n ratin takana voi tuntea samoja ilon tunteita kuin huvipuistojen parhaissa vuoristoradoissa.

Ford kiirehti muistuttamaan, ettei nyt esiteltyä prototyyppiä pidä rinnastaa Fordin ensimmäiseen täyssähköautoon Mustang Mach-E:hen, joka saapuu markkinoille tämän vuoden lopussa. Asiakkaiden saataville tuleva sähköinen katumaasturi on 1 400 hevosvoiman näytöstykille toki sukua, mutta autot ovat silti monin tavoin kaukana toisistaan.

– Mustang Mach-E 1400 on kuitenkin meille hyödyllinen auto. Sen avulla saamme testata ja opiskella sähkölinjan tehokkainta mahdollista toteuttamista. Prototyyppi on kerrassaan järjettömän upea sähköosaamisen näyte, kuvailee projektin pääinsinööri Ron Heiser.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut