E-sarjan Mersun avomalli julki

Teppo Komulainen

Mercedes-Benzin uusi E-sarja saa jo neljännen korimallin porrasperän, Coupén ja farkun jatkoksi. Cabriolet-avoautossa on perinteinen kangaskatto, mutta saksalainen autonvalmistaja väittää auton olevan aito neljän vuodenajan ajokki.

Rättikatolla on paksuutta 2,35 senttiä, ja sen kerrotaan eristävän tuulen ja ajoviiman äänet erinomaisesti. Katto avautuu ja sulkeutuu 20 sekunnissa, kunhan vauhtia on korkeintaan neljäkymppiä.

Airscarf-toiminto puolestaan sisältää kuljettajan ja etumatkustajan pään ja kaulan aluetta lämmittävät pääntuet. Lämmintä ilmaa puhaltavaa toimintoa on kehitetty siten, että puhallus kohdistuu aina kuljettajan ja etumatkustajan pään ja kaulan alueelle riippumatta heidän pituudestaan.

Matkustusmukavuutta lisää uudentyyppinen, pyörteilyä ja ajomelua vähentävä Aircap-ilmanohjain. Se vähentää ajoviiman aiheuttamaa turbulenssia ja ikään kuin täyttää matkustamon lämpimällä ilmalla kangaskaton ollessa avoinna, autonvalmistaja kehuu.

Seitsemän turvatyynyn joukossa on ensimmäistä kertaa Mersussa erityisesti päätä suojaavat turvatyynyt molemmille etumatkustajille.

Autossa on myös tarvittaessa esiin ponnahtavat, 3,5 senttiä paksut ympäripyörähdyssuojat, vahvistetut A-pilarit sekä katon sulkeutuessa paikalleen lukittuvat B-pilarit.

Moottoreissa dieselvaihtoehtoja on kolme ja bensakoneita neljä. Maltillisin on 170-heppainen E 220 CDI BlueEfficiency -dieselmylly ja räväkin E 500 -bensiinimoottori, josta lähtee hevosvoimia peräti 388.

Auton myynti alkaa Euroopassa 11. tammikuuta. Mallin hinnat vahvistetaan vuodenvaihteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.