Toyota Urban Cruiser kaataa luokkarajoja

Teppo Komulainen

Mitäpä sitä kiertelemään merkityksettömällä siansaksalla, pannaan auton nimeksi Urban Cruiser. Näin on varmaan Toyotan päämajassa Japanissa pähkäilty. Kerrankin automalli, jonka nimi tarkoittaa jotakin.

Urbaaniin kruisailuun, joo, hyvinkin näppärä peli siihen. Ja nelivedon saa dieselmyllyn kimppaan, joten landellekin pääsee.

- Kaupunkilaisiin vetoavat kompakti koko, hyvät tilat, maasturimaisuus ja pieni kulutus. Maakunnissa arvostetaan nelivetoa ja maantieominaisuuksia, Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster uskoo.

Aivan samantyyppistä autoa markkinoilta ei nelivetoisena vielä löydy.

Jos Urban Cruiser on ulkomitoiltaan selvästi pienempi kuin perinteiset katumaasturit, on sen moottorien kokoluokkakin aivan muuta. Dieselpannu on vain 1,4-litrainen.

Urban Cruiserin dieselversio on positiivinen yllätys etenkin maantieajossa. Sitkeyttä ja pirteyttä löytyy paljon enemmän kuin luvuista voisi päätellä.

Skogster odottaa, että Suomessa Urban Cruiserin myynnistä 40 prosenttia tulee dieselmalleista.

Kiintoisa on uusi bensamoottorikin. Sen edut tulevat esiin kaupunkipörräilyssä. Kun dieselversion kanssa saa olla risteyksissä lähdöissä tarkkana, ettei sählää kytkimen kanssa konetta sammuksiin, bensamallipa sammuttaa ja käynnistää itsensä liikennevaloissa itsestään.

1,33-litraiseen moottoriin sisältyy nimittäin sammutus-käynnistys -automatiikka. Vaihde vapaalle ja jalka irti kytkimeltä - simsalabim - auto sammuu. Vielä jänskempää on se, kuinka auto hyrähtää käyntiin heti, kun kytkintä hipaisee uudestaan.

Polttoainettahan tällä konstilla säästetään, enimmillään kolmisen prosenttia. Sama jippo on tullut tai tulossa lähes kaikkien autonvalmistajien valikoimiin. Toyota pokkasi tällä samalla moottorilla jo Vuoden ekoauto -tittelin Suomessa Toyota Yarikseen kytkettynä.

Luonto kiittää, kun päästöt pienenevät. Nelivetomalleissa 130 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometrillä on pohjat tähän mennessä.

Maasto-ominaisuuksia testissä ei päästy vielä kokeilemaan, mutta samoja ratkaisuja hyödynnetään isoveli RAV4:ssä, joten pikkukinoksiin pikkuveljelläkään ei pitäisi jäädä.

Järjestelmä säätää voiman jakautumista etu- ja takapyörien kesken tilanteen mukaan. Jos auto jää kiinni mutaan tai lumeen, takapyörien vetovoima voidaan lukita maksimiasentoon.

O.K.Auto Oy ensiesittelee Urban Cruiserin keskisuomalaisille toukokuun puolivälissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut