Tämä uutinen ei muuten ole Suomesta – noin 3 600 euroa maksava täyssähköauto nousee ryminällä myyntitilastoissa

Heinäkuussa julkistettu täyssähköinen Wuling Hongguang Mini EV on kivunnut kiinalaisten suosikiksi. Wuling Motors

Timo Nieminen

Täyssähköisten autojen ensirekisteröintien määrä kasvaa Suomessa joka kuukausi, mutta vauhtia ei voi vieläkään sanoa ripeäksi. Elokuussa asiakkaille luovutettiin 278 täyssähköistä autoa, mikä on melko ohut siivu kokonaisrekesteröinneistä (8 485 henkilöautoa).

Joidenkin läntisen Euroopan maiden tavoitteet autokannan sähköistämisessä kuulostavat silti suorastaan tylyiltä. Viestien sävy on hyökkäävä: kaikki muu paitsi sähköisen linjan autojen (täyssähköiset ja ladattavat hybridit) myynti tulisi kieltää vuodesta 2030 alkaen.

Moni suomalainen on vaatimusten edessä ihmeissään. Varsinkin täyssähköiset autot tuntuvat yhä saavuttamattomilta, sillä niiden hinnat ovat korkeat ja toimintamatkat yhä rajalliset. Lisäksi monilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta ajoakun lataamiseen kotona tai työpaikallaan.

Kiinassa autoilun sähköistyminen näyttää tapahtuvan vähän toisin. Kiinalainen yhteiskunta on tietenkin erilainen kuin suomalainen, mutta pientä kateellisuutta tuntien voinemme katsella Kiinan elokuun automyyntitilastoja.

Nopein nousija elokuussa Kiinassa oli Wuling Hongguang Mini EV. Se on pieni täyssähköauto, joka julkistettiin 24. heinäkuuta. Elokuussa tehtaalta lähti 15 000 autoa, jotka kaikki olivat asiakkaiden varaamia. Lisäksi ainakin noin 80 000 Wuling Hongguang Miniä on varattu.

Suosion syy selittyy numeroilla. Wuling Hongguang Minin lähtöhinta on 28 800 juania eli noin 3 600 euroa. Korkeimman varustelutason auton saa noin 4 850 eurolla. Auton toimintamatkaksi kerrotaan 200 kilometriä. Auto on 2 917 millimetriä pitkä, mutta siinä on neljä istuinpaikkaa. Tavaratilaa on kuitenkin käytännössä vain siinä tapauksessa, että takapenkit kaadetaan alas. Turvallisuus on mitä on, mutta standardt ovat toiset kuin Euroopassa ja Wuling Hongguang Mini on vahvasti kaupunkiauto.

Kiinassa toimii useita sähköautojen valmistajia. Tuotteiden laadussa kiinalaiset autot häviävät eurooppalaisille. Tuotantokustannusten hallitsemisessa kiinalaiset kuitenkin voisivat vähän opettaa muun maailman autonvalmistajia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.