Mercedes-Benz kärjessä, Peugeot ja Renault hännillä – Euro NCAP alkoi jakaa tietoa kuljettajaa avustavien järjestelmien todellisesta laadusta

Euro NCAP lupaa jatkossa kertoa kuluttajille, kuinka toimivia ja helppokäyttöisiä kuljettajaa avustavat järjestelmät eri automalleissa ovat. Euro NCAP

Timo Nieminen

Perusautoilija saattaa olla kovastikin hämillään erilaisista kuljettajaa avustavista henkilöautojen järjestelmistä. Niiden hyödyt ovat joskus vaikeasti ymmärrettävissä. Lisäksi samantapaisten järjestelmien toimivuutta automerkeittäin ja -malleittain on ollut käytännössä mahdoton vertailla.

Turvallisuustestauksen ammattilainen Euro NCAP on nyt tullut kuluttajien avuksi.

Euro NCAP on julkaissut ensimmäisen tutkimuksensa yleisimmistä turvallisuusjärjestelmistä. Niistä tärkeimmät ovat hätäjarrutusjärjestelmä, mukautuva vakionopeussäädin sekä kaistavahdit ja erilaiset kaistalla pysymiseen liittyvät avustimet.

Tutkimusalue ei Euro NCAP:n uusi kuluttajapalvelu. Sen tulokset eivät vaikuta automalleille kolaritestissä annettaviin tähtiluokituksiin.

Euro NCAP:n mukaan uusi testi jakautuu kolmeen osa-alueeseen: a) kuinka tehokas järjestelmä on peruskäytössä, b) kuinka luotettavasti ja ymmärrettävästi järjestelmä on automallissa toteutettu ja c) kuinka tehokas järjestelmä on hätätilanteessa (esimerkiksi kuljettajan menetettyä tajuntansa).

Euro NCAP pisteyttää autot asteikolla 0–200. Lisäksi automallit saavat arvosanat asteikolla erittäin hyvä, hyvä, kohtalainen ja lähtötaso.

Ensimmäisessä testierässä oli mukana kymmenen automallia: Audi Q8, BMW 3-sarja, Ford Kuga, Mercedes-Benz GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat ja Volvo V60.

Mercedes-Benz GLE oli 174 pisteellään testin ykkönen. Myös BMW:n 3-sarja ja Audi Q8 ylsivät erittäin hyvään. Ranskalaismallit Peugeot 2008 ja Renault Clio olivat testin peränpitäjät – ja joutuivat tyytymään nuivaan arvosanaan "lähtötaso".

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.