Volvon uusin älytoiminto – takapuoli vaan penkkiin ja auto on valmis ajoon (pieruun perustuvia lisätoimintoja ei Volvo silti lupaa)

Volvo XC40 Recharge P8 AWD:n kuljettajan konttorissa käynnistysnappi on tarpeeton. Sähkömoottori tottelee takapuolta. Volvo Cars

Timo Nieminen

Volvo käynnisti lokakuun 1. päivänä täyssähköisen XC40 Recharge -mallin tuotannon. Auto on valmistajalle tärkeä, sillä se on ensimmäinen Volvon täyssähkömalli.

Jo vuonna 2025 Volvo odottaa täyssähköautojen käsittävän 50 prosenttia brändin kansainvälisestä myynnistä.

Volvo sanoo, että XC40 Rechargen kysyntä on ollut hyvä. Jokainen tänä vuonna valmistettava auto on jo myyty.

Volvo on markkinoinut täyssähköautoaan aktiivisesti. Esituotantoautoja esitellessään Volvon väki on moneen kertaan julistanut yli 400 kilometrin toimintamatkaa ja 408 hevosvoiman tehoja.

Kekseliäästä teknologiasta on kerrottu esimerkkejä, mutta auton ehkä erikoisin ominaisuus on pidetty piilossa. Tai ehkei pidetty piilossa, mutta kovin isoin kirjaimin ei Volvo ole tästä toiminnosta elämöinyt.

Ensimmäiset täyssähköiset Volvo XC40 Recharge -mallit ovat tulleet tuotantolinjalta Belgian Gentissä tällä viikolla. Volvo Cars

Volvo XC40 Recharge nimittäin saa viime vuosina yleistyneet avaimettomat käynnistykset ja sormenjälkitunnistukset kuulostamaan aikansa eläneeltä tekniikalta.

Sähkö-Volvolla liikkeelle lähteminen ei vaadi autoon saapuvalta juuri mitään toimenpiteitä, jos auton älyavain on vaikkapa taskussa.

Volvon lukitus aukeaa, kun avainten haltija koskettaa ovenkahvaa. Samalla penkki ja selkänoja siirtyvät siihen asentoon, jonka käyttäjä on tallettanut auton muistiin.

Auto myös herää henkiin ilman minkäänlaista käynnistysnapin painamista tai avaimen käyttämistä. Komennoksi autolle riittää se, että kuljettaja istahtaa penkilleen. Istuimeen asennetut sensorit antavat sähkömoottorille käskyn toimia.

Sen jälkeen painetaan (Volvon mukaan turvallisuussyistä) jarru pohjaan, laitetaan D tai R päälle ja lähdetään matkaan.

Sormenjälkitunnistuksesta ikään kuin siirrytään peffanjälkitunnistukseen.

Me aina yhtä huonoa huumoria viljelevät toimittajat olemme tietenkin jo ehtineet kysyä, voiko kuljettajan ahteria käyttää Volvoissa pian muihinkin toimintoihin. Ehdotus vaikkapa ajomoodin vaihtamisesta pieraisemalla saa Volvon viestinnästä vain lyhyen vastauksen: "Hahhahhaa".

Volvo XC40 on myynnissä myös Suomessa. Sen hinta alkaa 62 593 eurosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.