Syyskuussa tätä miestä pidettiin autobisneksen kultasormena, mutta tähti sammui hetkessä – parin miljardin osakepotti ehkä lohduttaa oikeudenkäyntien lähestyessä

Nikola-konserni ja sen perustaja Trevor Milton ovat kertoneet taitavan salaperäisesti vetyrekan tuotekehityksen etenemisestä. Nyt tutkitaan, kuinka paljon valheita ja puolitotuuksia pörssiyhtiön viestintä on sisältänyt. Nikola Corporation

Timo Nieminen

Syyskuun 8. päivänä julkistettiin autojätti General Motorsin ja sähköautoyhtiö Nikola Motorsin sopimus strategisesta kumppanuudesta. Se tarkoitti yhtiöiden laajaa yhteistyötä, ja myös GM:n tuloa Nikola-konsernin osaomistajaksi.

Vaikka Nikola ei ole valmistanut yhtään autoa asiakkaille, GM-sopimusta pidettiin yleisesti vahvistuksena sille, että Nikolan polttokennoa hyödyntävä sähkömoottori toimii. Eihän GM muuten solmisi jättimäistä kumppanuussopimusta.

Viisi vuotta sitten Nikolan perustanut Trevor Milton nousi samalla automaailman kultasormeksi. Hän paistatteli laveasti julkisuudessa ja kertoili erikoisia tarinoita siitä, miten oikeastaan jo 6-vuotiaana alkoi kehitellä vetyyn perustuvaa kuorma-autoa.

Amerikkalaiset nauttivat tapansa mukaan Miltonin rääsyistä-rikkauteen -tarinasta. Koulunsa varhain keskeyttäneen työläiskodin pojan tarina oli kuin valmista elokuvamateriaalia. Ei niin väliä, vaikka tarinassa oli Trump-tyylisiä naurettavuuksia.

Sitten alkoi tulla lunta tupaan. Hindenburg Research -yhtiö syytti Nikolaa ja sen perustajaa valheellisesta tiedottamisesta. Koska Nikola-konserni on pörssissä ja todisteitakin tuntui olevan, Yhdysvaltain oikeusministeriö ja arvopaperimarkkinakomissio aloittivat tutkimuksensa väärinkäytöksistä.

Tämän Nikola Motors osaa - tunnelmallisessa promokuvassa koemalli Nikola Two. Nikola Corporation

Todisteista julkisin liittyy videoon, jonka Nikola julkaisi tammikuussa 2018. YouTubestakin löytyvässä videossa Nikola One -koemalli etenee loivassa alamäessä. Markkinointivideon nimi oli "Nikola One Electric Semi Truck in Motion". Yhtiö on sittemmin myöntänyt, että Nikola One vain hinattiin mäen päälle ja pistettiin sitten valumaan alamäkeen. Toimivaa sähkömoottoria ei autossa ollut, vaikka katsojien annettiin toisin ymmärtää.

Syyskuun 21. päivänä Trevor Milton erosi Nikolan hallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Samana päivänä tuli julkisuuteen Miltonin serkkutytön Aubrey Ferrin Smithin syytös seksuaalisesta ahdistelusta. Ferrin Smith kertoi olleensa tapahtumien aikaan 15-vuotias.

Hieman myöhemmin myös toinen amerikkalaisnainen kertoi tehneensä rikosilmoituksen Miltonista jouduttuaan myös 15-vuotiaana tämän ahdistelemaksi.

Ikävän uutismyllyn pyöriessä Nikolan osakekurssi romahti vähän päälle 50 Yhdysvaltain dollarista alimmillaan alle 18 dollariin.

Nikolan vetyrekkaa sekä sen teknisistä kyvyistä ja tuotekehityksen todellisesta etenemisestä puhutaan loppuvuonna vielä paljon. Tutkimukset Nikolan toiminnasta ovat vasta aluillaan.

Trevor Milton ei enää tuiki automaailman tähtenä. Hän on yhtiössä enää omistajana, mutta isosti onkin. Osakkeita on Nikolan nykyisellä osakekurssilla mitattuna noin kahden miljardin dollarin arvosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.