Mitä lopulta tapahtui maailman halvimmalle henkilöautolle?

Tata Nano yritettiin tehdä tutuksi myös eurooppalaisille. Esimerkiksi Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2009 auto sai paljon huomiota. Teppo Komulainen

Timo Nieminen

Kun Tata Motors tammikuussa 2008 esitteli Tata Nano -henkilöauton, lanseeraus sai valtavan huomion kaikkialla maailmassa. Näin siitä huolimatta, että valmistaja ilmoitti alkuvaiheessa myyvänsä autoa vain Intiassa.

Syy suureen huomioon oli hinta. Intiassa auton lähtöhinnaksi ilmoitettiin 100 000 rupiaa eli noin 1 650 euroa.

Myös monet eurooppalaiset viestimet kuvailivat Tata Nanoa ylenmäärin innostuneesti. Uutuus nostettiin yhteiskunnalliselta merkitykseltään samaan sarjaan kuin T-Ford tai Kupla-Volkswagen.

Tata Nanon arveltiin autoistavan nopeasti Intian sekä myöhemmin monet sen eteläaasialaiset naapurivaltiot, esimerkiksi Bangladeshin ja Pakistanin.

Tata Motorsin nokkamies Ratan Tata lisäsi vettä myllyyn kertomalla likuttavia tarinoita Tata Nanon synnystä. Ratan Tata oli omien sanojensa mukaan nähnyt niin paljon nelihenkisiä perheitä istumassa yhden skootterin päällä, että hän päätti tehdä turvattomasta liikkumisesta lopun. Ratan Tata tiesi, että hyvä tarina myy tuotetta.

Intialaisia lämmiteltiin Tata Nanon ystäviksi myös lupailemalla suuria investointeja tuotantolaitoksiin ja tuhansia työpaikkoja.

Tata Nano tuli melko nopeasti ennakkomyyntiin kolmella moottoriversiolla. Kaikkien tehot olivat pienet, ja myös tehokkaimman malliversion huippunopeudeksi kerrottiin 105 kilometriä tunnissa. Rehellisesti valmistaja tosin kiirehti lisäämään, ettei se suosittele yli 80 kilometrin tuntinopeudella ajamista.

Tata Motors kertoi auton kulutukseksi 4,1–4,5 litraa satasella. Tosi asiassa kulutus oli paljon suurempi.

Auton hiilijalanjälki siis jäi vähän epäselväksi, mutta jalanjälki oli pieni. Tata Nanolla oli pituutta vain 3,1 metriä ja leveyttä 1,5 metriä. Sen sijaan kuljettajan korkea istuma-asento ja 18 senttimetrin maavara olivat eurooppalaisten katumaastureiden tasoa.

Tata Nanoon kävi valmistajan verkkosivulla tutustumassa 30 miljoonaa ihmistä vuodessa. Varauksia tulvi, ja tuotantolinjat pistettiin käyntiin.

Sitten alkoivat ongelmat. Useita Tata Nanoja syttyi kesken ajon tuleen. Tata Motors syytti ongelmasta "ulkomaalaisen alihankkijan toimittamia komponentteja".

Markkinoinnissa omaksuttu hokema "maailman halvin auto" alkoi kääntyä itseään vastaan. Alhaisen hinnan syistä alettiin Intiassakin vääntää vitsejä.

Tata Motors myös itsepintaisesti halusi Nanon kolaritesteihin Euroopassa. Valmistaja arveili auton saavan neljä tähteä. Euro NCAP otti auton lopulta testeihin – lopputulos oli nolla tähteä.

Kun vuoden 2015 iso mallipäivityskään ei Tata Nanoa elvyttänyt, valmistaja ilmoitti Nanon valmistuksen loppuvan vuonna 2018. Myynti oli loppuaikoina ollut hyvin pientä, kaikkiaan Nanoja valmistui 298 000 kappaletta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.