Muistatko Porsche C88:n? Jos et, se on kovin ymmärrettävää – valmistaja itsekään ei halua muistaa

Porsche jätti Kiinaan suunnittelemansa C88-koemallin keulasta jopa oman logonsa pois, jotta saksalaisyhtiön maine urheilullisten autojen valmistajana ei häiritsisi mielikuvaa edullisesta kansanautosta. Wikipedia

Timo Nieminen

Kiinan hallitus vihjasi hyvissä ajoin ennen vuoden 1994 Pekingin autonäyttelyä, että nyt on läntisillä autonvalmistajilla todellinen bisneksen paikka. Kiina kuulemma haluttiin toden teolla autoistaa, ja sitä varten tahdottiin nähdä läntisiä ideoita.

Moni autonvalmistaja tarttui koukkuun. Kun asukasluvultaan maailman suurin ja autokannaltaan vielä pieni valtio haluaa nousta neljälle pyörälle, silloin kannattaa olla kärppänä leikissä mukana.

Yksi innokkaista oli Porsche. Se päätti suunnitella auton, joka vastaa kiinalaisten kaikkiin tarpeisiin. Konseptiauto C88:n nimessä C tarkoitti Kiinaa ( China) ja mallinimeen täräytettiin pari kertaa kiinalaisten perinteinen onnennumero 8.

C88 olisi Porschen mukaan ollut edullinen valmistaa ja halpa ylläpitää, mutta silti turvallinen. Se oli suunnattu yhden lapsen politiikan vuoksi ennen muuta kolmen henkilön tarpeisiin. Porsche otti suunnittelutiimiin kiinalaisia insinöörejä, koska tiesi hankkeen toteutuvan ainoastaan jonkinlaisena yhteistuotantona.

Suunnittelu ja prototyypin valmistaminen kestivät vajaat neljä kuukautta. Voimanlähteeksi valikoitui 1,1-litrainen bensiinimoottori, joka kiihdytti auton nollasta sataseen 16 sekunnissa.

Porsche oli varovaisen optimistinen C88:n onnistumisesta. Pari Pekingin messuille matkaavaa johtajaa jopa pistettiin mandariinikiinan kielikurssille, jotta Porschen sitoutuminen hankkeeseen vaikuttaisi 100-prosenttiselta.

Porsche laski myös, että jos C88 saadaan tuotantolinjalle yhteistyönä kiinalaisen FAW-autotehtaan kanssa, mallia olisi helppo alkaa viedä esimerkiksi Intiaan.

Porschelle kävi C88:n kanssa kuten monille läntisille autonvalmistajille on käynyt. Kiina sanoi "ei kiitos", mutta C88:sta kopioituja ratkaisuja alkoi pian näkyä kiinalaisessa autotuotannossa.

Kovin ylpeä ei Porsche ensimmäisestä Kiina-projektistaan ja C88-koemallista ole, sillä yhtiön verkkosivuilla haku "C88" ei anna yhtään tulosta. Porschen museossa C88 sentään on nähtävillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.