Luvassa vuoden kiihkein autohuutokauppa – myynnissä olevat 50-luvun harvinaisuudet pärjäisivät yhä nykyautoille

Alfa Romeon B.A.T. -konseptiautot rakennettiin Alfa Romeo 1900 -mallin pohjalevylle. Autot esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuosina 1953 -55. Sotheby´s

Timo Nieminen

Autohuutokaupat saavat nykyisin paljon julkisuutta. Huutokauppojen järjestäjät ovat oppineet markkinoimaan tulevia tapahtumiaan, ja sehän sopii autoista kiinnostuneille. On mukava tutkia etukäteen, millaisista autoista upporikkaat keräilijät pian kisaavat. Ja ellei hintahaarukkaa ole etukäteen kerrottu, voi kotikatsomossa etukäteen arvuutella hintatasoakin.

Korona-aika on myös tuonut lisäbonuksen. Rekisteröitymällä pääsee livenä seuraamaan huutokaupan edistymistä. Aiemmin ei tavallisilla niemisillä ollut miljonäärien ja heidän agenttiensa täyttämiin huutokauppasaleihin mitään asiaa.

Lokakuun 28. päivänä huutokaupataan taas autoja, joiden julkituloa ovat monet keräilijät ja automuseot odottaneet täpinöissään.

Kaupan ovat Alfa Romeon 1950-luvun puolivälin konseptiautot eli koemallit B.A.T. 5, B.A.T. 7 ja B.A.T. 9.

Alfa Romeo B.A.T. 7 -koemalli takaa kuvattuna. Ero vaikkapa Alfa Romeon nykymalleihin Giuliaan ja Stelvioon on varsin huomattava. Sotheby´s

Autot olivat ajokuntoisia koemalleja, joissa Alfa Romeo halusi testata ilmanvastuksen minimoimista ja uusia muotoiluideoitaan. Vaikka autoissa on lepakkomaisen pieni ilmanvastus, tässä yhteydessä sana bat ei viittaa lepakkoon, vaan Alfa Romeon kanssa yhteistyötä tehneen suunnittelutoimisto Bertonen lanseeraamaan Berlinetta Aerodinamica Tecnica -ajatteluun.

Autojen ilmanvastuskerroin on 0,19–0,20, mikä päihittää monet erittäin aerodynaamisena pidettävät nykyiset urheiluautotkin.

Koemallit valmistuivat vuosina 1953–55. Alfa Romeo ei missään vaiheessa suunnitellut B.A.T.-konsepteja tuotantoautoiksi, mutta italialaisyhtiö poimi niiden muotoilusta yksityiskohtia moniin tuotantomalleihinsa.

Autot myy huutokauppatalo RM Sotheby. Koemalleja ei myydä yksitellen, sillä niiden katsotaan kuuluvan autoperheeseen, jota ei voi erottaa.

Yksittäin myytyinäkin jokaisen Alfa Romeon koemallin hinta olisi noussut miljoonaluokkaan. Kun ne nyt niputetaan yhteen ja keräilijöiden kiinnostus näyttää olevan pilvissä, nähdään 28. lokakuuta jälleen yksi autohuutokauppojen historiaan kirjattava kauppasumma.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.