Tässä on katumaastureiden laajan laatututkimuksen yllätysvoittaja – BMW X6 ja Mercedes-Benz GL hännillä, joten iso hintalappu ei takaa mitään

Katumaastureiden laatututkimuksessa Britanniassa kärkeen noussut Renault Kadjar ei ole Suomessa myyntitilastojen kärjessä, mutta käy kaupaksi. Ensirekisteröintejä mallilla on meillä kaikkiaan noin 3200. Renault

Timo Nieminen

Aina vaan suosiotaan kasvattavat katumaasturit ovat isossa roolissa myös 2020-luvun vaihtoautokaupassa.

Brittiläinen vakuutusyhtiö Warrantywise on tehnyt laajan tutkimuksen 3–8-vuotiaiden katumaastureiden luotettavuudesta. Tutkimukseen on kerätty tiedot peräti 750 000 katumaasturin omistajan kokemuksista.

Kuluttajien tyytyväisyys ja raportit oman auton vioista ovat vain osa Warrantywisen tutkimusta. Yhtiö on myös selvittänyt eri maasturimallien korjausten kustannukset ja korjauksiin kuluneet ajat. Sen jälkeen yhtiö on pisteyttänyt mallikohtaiset tiedot ottaen ensin huomioon autojen ajomäärät ja iän.

Tutkimus kuulostaa huolellisesti tehdyltä. Yleensä erilaisissa luotettavuusvertailuissa otos on 20 000–50 000 autoa.

Tässäkin tutkimuksessa on silti muistettava, etteivät tulokset ole yksi yhteen siirrettävissä suomalaisiin oloihin. Tosin brittien keskimääräinen ajosuorite ja jopa olosuhteet ovat melko lähellä suomalaisia.

Niin tai näin, seuraavassa Warrantywisen tutkimuksen helmet ja pohjasakka.

Korkeimmat laatupisteet sai Renault Kadjar. Ranskalaismaasturin asiakastyytyväisyys oli korkea, keskimääräiset korjauskustannukset (386 euroa) hallinnassa ja korjaamokäyntejä vähän.

Kakkoseksi tutkimuksessa kiipesi Ford EcoSport. Myös hopeasijaa voidaan pitää yllätyksenä, sillä esimerkiksi Suomessa on Fordin pikkumaasturia pidetty hajuttomana ja mauttomana mallina, jossa nimestä huolimatta ei ole oikein ekologisuutta eikä sporttia. Tutkijat hämmästelivät ennen muuta Ford EcoSportin keskimääräisiä korjauskuluja, jotka olivat 135 puntaa eli noin 150 euroa.

Kärkikaksikon takana luotettavien lista oli seuraava: 3) Mitsubishi ASX, 4) Renault Captur, 5) Lexus RX, 6) Suzuki SX4, 7) Dacia Duster, 8) Suzuki Jimny, 9) Toyota Land Cruiser.

Tutkimuksessa hännille jääneen BMW X6:n lähtöhinta Suomessa on 105350 euroa. BMW Group

Epäluotettavimman katumaasturin tittelin "nappasi" BMW X6. Hinnakas saksalaismaasturi oli kaikilla osa-alueilla kehno, ja keskimääräiset korjauskustannukset (2 071 euroa) tutkijoiden mielestä kohtuuttomat.

BMW X6:n takana epäluotettavimpien listalla olivat Mercedes-Benz GL, Porsche Cayenne, Range Rover Sport ja Chevrolet Captiva.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut