Mitä ihmettä on tapahtunut Fiat 500e:n oville, kun toista kylkeä piiloteltiin julkistuksessa? Vastaus: 3+1

Fiat 500e 3+1 ei ole symmetrinen auto. Toisella sivulla on kaksi ovea, toisella yksi. FCA Automobiles

Timo Nieminen

Fiat on julkistanut päivitetyn version pienestä ja sympaattisesta 500-mallistaan.

Malliuudistuksen mukana tulee Fiat 500e 3+1. Se on aina täyssähköinen malliversio, jonka digitaalisessa julkistuksessa kaikkien huomio takertui erääseen pkkuseikkaan.

Fiatin omistaja FCA (Fiat Chrysler Automobiles) halusi esitellä uutuuttaan vain toispuoleisesti. Se jakoi uudesta sähköautostaan tiedotusvälineille kymmeniä valokuvia ja videon. Jokaisessa sivulta otetussa kuvassa on Fiat 500e 3+1 kuvattu oikean kyljen puolelta. Kun kuvassa on useita autoja, saattaa taustalla häämöttää yksi Fiat vasen kylki kuvaajaan päin. Tarkkoja lähikuvia on kuitenkin julkaistu vain yhdeltä kantilta.

Syy on 3+1:n oviratkaisu. Auto ei ole symmetrinen, sillä vain oikealla sivulla on kaksi ovea. Tai paremminkin puolitoista ovea – toinen niistä on kovin pieni. Kuljettajan puolelta ei ole tarkoitus kulkea takapenkille, joten toinen takaovi puuttuu.

Takaovi on takaa saranoitu eikä B-pilaria ole, joten molemmat oikean puolen ovet avattuina Fiat 500e 3+1 on erikoisen näköinen. Takaovi ei avaudu, ellei ensin avaa etuovea.

Pieni takaovi ei ole ihan helposti havaittavissa. FCA Automobiles

Mitään täysin mullistavaa Fiat ei ole luonut, sillä samantapaisia ovikokeiluja ovat tehneet esimerkiksi Hyundai ja Mazda.

Fiat vakuutti 500e 3+1:n julkistuksessa, ettei ovista johtuva vähän vinoutunut painojakautuma vaikuta auton ajo-ominaisuuksiin tai sähköauton toimintamatkaan.

Pienessä sähköautossa on pienehkö akku, energiasisällöltään 42-kilowattituntinen. Tehoa autossa on 118 hevosvoimaa, kiihtyvyys nollasta sataan 9 sekuntia ja huippunopeus 150 kilometriä tunnissa. Valmistajan mukaan toimintamatka on yli 300 kilometriä.

Fiat 500e 3+1:n hintoja ei ole kerrottu. Fiatin uskotaan kuitenkin yrittävän hakea markkinaosuuksia aggressiivisella hinnoittelulla – kuten se tekee 500-mallin hybridilläkin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut