Eurooppaa valloittamaan – BMW sai yllättävän haastajan valtavien keulamaskien kisaan

Ensimmäiset kuvat neljännen sukupolven SsangYong Rextonista ovat lipsahtaneet jo julki. Ainakin Suomessa parantamisen varaa olisi: tänä vuonna on ensirekisteröity kaksi Rextonia. SsangYong

Timo Nieminen

SsangYong on Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja. Sen myynti ja maine ovat hyvällä mallilla Aasiassa, mutta Euroopan valloitus on selvästi nihkeämpää kuin vaikkapa Kian tai Hyundain suoritukset.

Suomeen alettiin – pitkän tauon jälkeen – tuoda SsangYongin valmistamia autoja vuonna 2014. Ensirekisteröintejä on kuitenkin seitsemässä vuodessa kirjattu yhteensä vain noin 330, mikä ei riitä tekemään maahantuonnista taloudellisesti kannattavaa.

Ilmeisesti SsangYong on jälleen päättänyt muuttaa mallistoaan eurooppalaisemmaksi. Niin ainakin voi päätellä julkisuuteen vuotaneista promokuvista, joissa esiintyy ensimmäisen kerran uusi SsangYong Rexton. Marraskuussa virallisesti julkistettava, uudistunut katumaasturi Rexton on nyt neljännessä sukupolvessaan.

Julkisuuteen lipsahtaneissa kuvissa kiinnittyy huomio väistämättä Rextonin keulamaskiin. Se on kuin BMW:n tehtaan varastoista pihistetty... suuri ja monien mielestä ehkä ruma, mutta huomiota jättimäiset keulamaskit totisesti keräävät.

Jo edellisessä Rextonin versiossa SsangYongilla oli kovasti yritystä päästä eurooppalaisten kuluttajien suosioon. Muotoiluapua ostettiin jo silloin Italdesign Giugiaro -yhtiöltä, mutta jotenkin kuin lähtötelineisiinsä Rexton silti Euroopassa jämähti.

Tarkempia tietoja uudesta Rextonista ei valmistaja ole vielä kertonut, mutta auton koko on tiettävästi sama kuin edellisessä versiossa (pituus 4,8 metriä ja leveys 1,9 metriä). Auto tulee jälleen saataville 5- ja 7-paikkaisena.

Ja sekin on varmaa, että SsangYong on valmis kilpailemaan hinnoilla. SsangYong on aina häpeilemättä ollut jonkinlainen Aasian vastine Dacialle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut