Tämä kuva kiihotti amerikkalaiset tukkanuottasille – ovatko möhkömaasturit varastaneet tiet ja turvallisuuden ihmisiltä?

Toimittaja Hawkinsin lapsen ja uuden Cadillac Escaladen kokoero herätti amerikkalaiset keskustelemaan autoteollisuudesta ja kuluttajien valinnoista. Twitter/Andrew J. Hawkins

Timo Nieminen

Pienestä se on joskus kiinni. Kun 2020-luvun tekniikan yleislehdeksi itseään kuvaileva verkkojulkaisu The Verge tutustui uudistuneeseen Cadillac Escaladeen, myös tietokoneisiin erikoistunut toimittaja Andrew J. Hawkins sai auton vuorokaudeksi ajoon. Hawkins halusi perehtyä nykyautojen tietoviihdeteknologiaan.

Ennen varsinaisen jutun valmistumista Hawkins julkaisi twitterissä yhden kuvan. Kohutussa kuvassa toimittajan oma poika seisoo uuden Cadillac Escaladen keulan edessä.

"Tämä auto on vaarallisen suuri. Tällainen on täysin tarpeetonta", kirjoitti Hawkins kuvan saatteeksi.

Auton valmistaja tietenkin tuohtui Hawkinsin twiitistä. Samoin käsittämättömän suuri joukko amerikkalaisia, joiden omaksumien arvojen mukaisesti Amerikassa kaiken pitää olla suurta.

Pian keskusteluissa alkoi näkyä faktoja suurista katumaastureista.

Monilla tietenkin on kokemuksia siitä, että isot katumaasturit eivät sovi parkkiruutuun tai autotalliin. Kohun välikappaleeksi joutunut Escalade on lähes 5,5 metriä pitkä ja yli 2 metriä leveä.

Useissa amerikkalaisten suosimissa möhkömaastureissa on todettu ongelmia kuljettajan näkyvyydessä. Jopa melko kookas, yli 180 senttimetriä pitkä kuljettaja näkee Escaladessa tien pinnan vasta kolmen, neljän metrin päässä auton keulasta.

– Keulan taakse voisi piilottaa kokonaisen päiväkotiryhmän ilman että kuljettaja huomaisi heidät, kirjoitti Hawkins.

Yhdysvalloissa tilastot jalankulkijoiden ja autojen törmäyksistä ovat ikävää luettavaa. Liittovaltion liikenneturvallisuutta tutkivan IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) mukaan jalankulkijoiden kuolemat törmäyksissä ovat lisääntyneet 80 prosenttia kymmenessä vuodessa.

Liikennepäästöjen määrissä isot katumaasturit ovat autoista pahimpia, samoin tiestön kuluttajina.

Hawkinsin jutun otsikko oli räväkkä: "Cadillac Escaladen ajaminen oli yksi elämäni stressaavimpia kokemuksia".

Otsikosta voi päätellä, että Hawkins on tietoisesti houkutellut ihmisiä lukemaan ja keskustelemaan aiheesta. Tässä tapauksessa räväkkyys on hyväksyttävissä, sillä monien mielestä autoteollisuus on ainakin Yhdysvalloissa varastanut tiet ja liikenneturvallisuuden ihmisiltä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut