Tältä näyttää maailman pienin autokauppa – Volkswagenin kokeilu voi kuulostaa vitsiltä nyt, mutta odotetaanpa muutama vuosi

Jos ihmiset eivät halua enää mennä autokauppaan, menköön autokauppa ihmisten luokse, ajattelee Volkswagen. Asiakas saa lisätietoa automalleista QR-koodin avulla. Volkswagen Australia

Timo Nieminen

Meistä jokaisella on mielipiteemme verkkokaupoista. Minä olen patavanhoillinen ja kaiken lisäksi kotoisin Iisalmesta, joten erilaiset .comit eivät toimita minulle tavaraa. Haluan fyysisesti nähdä mitä ostan. Kauan eläköön kivijalkakauppa!

Totuus kuitenkin on, että verkkokauppa kasvaa jatkuvasti.

Monien mielestä myös auto näyttää olevan internetissä kaupiteltavaksi sopiva tuote. Onneksi toistakin mieltä saa olla.

Volkswagen on nyt kehittänyt kaupankäyntiin jonkinlaisen kivijalkakaupan ja verkkokaupan välimallin. Volkswagenin myyntiä kokeillaan Australiassa uudella menetelmällä, jota Volkswagen kutsuu maailman pienimmäksi autokaupaksi.

Volkswagenin kauppa on pienoismalli. Se on perinteisen autokaupan näköinen, mutta vain 28 senttimetriä korkea. Kaupan sisällä on kuusi Volkswagenin pienoismallia.

Jos asiakas haluaa tutustua vaikkapa uuteen katumaasturi T-Rociin, hänen tarvitsee lukua älypuhelimellaan minikaupan seinästä T-Rocin QR-koodi eli kaksiulotteinen kuviokoodi. Sen jälkeen asiakas voi tutustua matkapuhelimen näytöllä T-Rociin ja sen ominaisuuksiin.

Lelulta se näyttää, mutta 2020-luvun tietotekniikka muuttaa sen oikeaksi autokaupaksi. Volkswagen Australia

Volkswagen vakuuttaa, että virtuaalitodellisuuteen rakennettu esittely antaa kattavan käsityksen Volkswagenin automalleista.

– On aika yleinen ajatus, etteivät ihmiset ole valmiita ostamaan uutta henkilöautoa verkkokaupasta. Mutta kyllä he ovat, sen todistavat esimerkiksi Volkswagenin kokemukset. Eikä tämä suinkaan tarkoita perinteisten jälleenmyyntiketjujen näivettymistä, vaan lisäpalvelua ainakin tietyllä tavalla ajatteleville asiakkaille, sanoi Volkswagen Australian asiakkuusjohtaja Jason Bradshaw monien australialaisten tiedotusvälineiden mukaan.

Niinpä. Asiakkuusjohtajan kuuluu kai sanoa noin.

Kaikesta kuitenkin huokuu, että autonvalmistajat ovat kyllästyneitä ylläpitämään laajoja jälleenmyyjäverkostoja ympäri maailman. Kalliit liikehuoneistot haluttaisiin korvata verkko-ostamisella ja vaikkapa yhden ihmisen käsissä mihin tahansa siirtyvillä "maailman pienimmillä autokaupoilla".

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut