Että mitä? – Bugatti kehitti 1850 hevosvoiman Bolide-mallin, joka painaa 1240 kiloa ja on alle metrin korkea

Bugattin tuotekehitysosasto sai tehtäväkseen kehittää mahdollisimman kevytrakenteisen ratatykin 8-litraisen W16-moottorin ympärille. Lopputulos oli koemalli Bolide. Bugatti Automobiles

Timo Nieminen

Bugatti on esitellyt ratakäyttöön tarkoitetun Bolide-konseptiauton, jolla yhtiö haluaa verkkosivujensa mukaan testata "erittäin monia urheilullisuuteen liittyviä asioita".

Bugatti sanoo halunneensa tehdä Bolidesta äärimmäisen suorituskykyisen auton, jossa ei ole tehty mitään kompromisseja.

Auton paino on vain 1 240 kiloa, mutta hevosvoimia on Bugattin mukaan 1 850. Paino-teho -indeksi on totisesti kohdallaan, sillä yhtä hevosvoimaa kohti on vain 670 grammaa painoa.

Autossa on 8-litrainen W16-moottori. Se on sama Volkswagenin kehittämä moottori, jota käytetään Bugatti Veyronissa ja Chironissa. Turboahtimia on neljä.

Bugattin mukaan 1 850 hevosvoimaa saavutetaan vain 110-oktaanisella erikoispolttoaineella. 98-oktaanisella on tyytyminen 1 600 hevosvoimaan. Bugattin mukaan "Boliden teoreettinen huippunopeus on selvästi yli 500 kilometriä tunnissa".

Bugatti Veyron ja Chiron eivät yllä Boliden suorituskykyyn, joten moottorille on tehty monenlaisia virityksiä. Samoin autosta on poistettu oikeastaan kaikki mahdollinen, jotta omamassa on saatu alas. Valmistajan mukaan autosta löytyvät kuitenkin kaikki moottoriurheilussa vaadittavat turvallisuusjärjestelmät.

Raakaa urheilullisuutta minimivarustein. Bugatti Automobiles

Muotoilussa on Bugattin mukaan ollut vain kaksi tavoitetta. Ne ovat ilmanvastuksen minimoiminen ja auton painaminen radan pintaan niin, että sillä pärjää myös kaarreajossa.

Auto on 995 millimetriä korkea. Nyt on siis tarjolla yksi vastaus lisää, kun autoaiheisissa visailuissa pyydetään nimeämään alle metrin korkea auto.

Bugatti kertoo, ettei se ole päättänyt, valmistetaanko Bolidea myös asiakkaille. Ensimmäiset tiedonjyvät autosta saavat epäilemään, että Bolide jää valmistajansa ainutkertaiseksi testikappaleeksi. Boliden valmistuskustannuksetkin ovat epäilemättä olleet hurjat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut