Näin muuttuu maailma – tässä autokaupassa myyjät eivät saa myydä

Täyssähköinen Polestar 2 -malli odottaa asiakkaita Lontoossa avattavassa uudenlaisen ajattelun autoliikkeessä. Polestar

Timo Nieminen

Muistatteko sähköautovalmistaja Polestarin? Siis sen yhtiön, joka syyskuussa kohautti myöntämällä täyssähköautojen suuret hiilidioksidipäästöt. Polestarin mukaan sähköautojen lähipäästöt toki ovat nolla, mutta akkumetallien jahdissa ja muussa valmistuksessa päästöjä syntyy siitäkin edestä.

Nyt Polestar on taas otsikoissa.

Myyntiorganisaatiotaan rakentava Polestar on esitellyt uuden myymäläkonseptinsa. Uudenlainen kauppa aukeaa läntisessä Lontoossa sijaitsevassa Westfieldin ostoskeskuksessa, joka on tuttu monille suomalaisillekin. Westfieldissä vierailee vuodessa yli 30 miljoonaa asiakasta.

Polestarin uudessa myymälässä on yksi erikoisuus. Lauantaina 31. lokakuuta avattavaan puotiin on palkattu autonmyyjiä, mutta heiltä on ehdottomasti kielletty myyminen. Työnkuvan ydin on autojen esitteleminen, jos asiakas esittelyä kaipaa. Asiakas saa potkia renkaita ja koeajolle totta kai pääsee, mikäli sellainen kiinnostaa. Kaupassa olevilla tietokoneilla voi valita makuunsa sopivan Polestarin, mutta kiireettömyyteen jopa kannustetaan.

Ja ennen asiakkaan poistumista lyödään vielä käteen Polestarin verkkokaupan osoite.

Polestarin tavoitteena on kaupanteko ilman minkäänlaista häslinkiä. Polestar

Polestarin ideana on tehdä kaupanteosta rento tapahtuma. Sopivasti tietoa ja cappuccinoa saatuaan asiakas voi jäädä kypsyttelemään päätöstä Polestarin hankkimisesta. Jos ostopäätös myöhemmin realisoituu, ei muuta kuin nettisivuille sinetöimään sopivan mallin ja varustelun hankinta.

Polestar sanoo välttelevänsä omien tuotteidensa tuputtamista. Ajatuksena on, että asiakas kyllä ostaa, jos tuote tuntuu sopivalta.

– Kauppamme työntekijät eivät oikeastaan ole myyjiä vaan Polestar-spesialisteja. Heitä ei motivoi provisio tai muu tulokseen perustuva palkkio, koska sellaisia ei meillä ole olemassa. Työntekijöitä motivoi Polestarin tuotteiden ja yhtiön tekeminen tunnetuksi, todetaan Polestarin tiedotteessa.

Polestar sanoo pyrkivänsä avaamaan kymmeniä vastaavia myymälöitä eurooppalaisissa ostoskeskuksissa. Sitovia sopimuksia liiketiloista on kuulemma tehty jo useissa maissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut