Halvalla meni, sanovat ekspertit – Alfa Romeon ikoniset koemallit myytiin noin 13 miljoonalla eurolla

Alfa Romeon ainutlaatuiset B.A.T -konseptiautot myytiin huutokaupassa hieman alle 13 miljoonan euron yhteishinnalla. Sotheby´s

Timo Nieminen

Kun Alfa Romeon konseptiautojen eli koemallien B.A.T. 5:n, B.A.T. 7:n ja B.A.T. 9:n kerrottiin tulevan myyntiin RM Sotheby´sin huutokaupassa, monet autoalan asiantuntijat arvioivat hinnan nousevan noin 20 miljoonaan dollariin (= 17,2 miljoonaa euroa).

Ihan niin korkealle ei hinta kuitenkaan kivunnut. Vasara pamahti viimeisen kerran huudon 14,8 miljoonaa dollaria jälkeen eli vajaassa 13 miljoonassa eurossa.

Kolmen auton niputtaminen yhteen huutokaupassa ilmeisesti kutisti myyntihintaa. Autojen omistaja oli kuitenkin etukäteen vaatinut, ettei kolmikkoa saa erottaa, joten ostajaehdokkaille vaihtoehdot olivat kaikki tai ei mitään.

Autot rakennettiin 1950-luvulla ajokuntoisiksi koemalleiksi, joilla Alfa Romeo halusi testata ilmanvastuksen minimoimista ja uusia muotoiluideoitaan. Vaikka autoissa on lepakkomaisia muotoja ja pieni ilmanvastus, tässä yhteydessä lyhenne bat ei viitannut pelkästään lepakkoon. Nimen taustalla oli Alfa Romeon kanssa yhteistyötä tehneen suunnittelutoimisto Bertonen lanseeraama Berlinetta Aerodinamica Tecnica -ajattelu.

Autojen ilmanvastuskerroin on 0,19–0,20. Esimerkiksi yksikään Porsche ei ole päässyt samoihin lukemiin, vaikka saksalaisyhtiöllä on ollut lähes seitsemän vuosikymmentä aikaa alittaa Alfa Romeon lukemat.

Koemallit valmistuivat vuosina 1953–55. Alfa Romeo ei missään vaiheessa suunnitellut B.A.T.-konsepteja tuotantoautoiksi, mutta italialaisyhtiö poimi niiden muotoilusta yksityiskohtia moniin tuotantomalleihinsa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut