Otteet kovenevat autokaupassa – Nissan hankkii myymälöihinsä koeajo-Toyotoja "helpottamaan vertailemista"

Nissan pyrkii saamaan uudistuneen Rogue-mallinsa katumaastureiden myyntikärkeen Yhdysvalloissa rajuja markkinointikeinoja käyttäen. Nissan

Timo Nieminen

Koronavuosi on kyykyttänyt uusien autojen kauppaa kaikkialla maailmassa. Kun markkinat kutistuvat, kaupantekoon pyritään etsimään uusia keinoja.

Nissan on päättänyt Yhdysvalloissa lähteä täysin uudenlaiseen taisteluun markkinaosuuksista. Nissan tuo uudistuneen Rogue-katumaasturinsa kanssa kauppoihin kovan kilpailijan eli Toyotan RAV4-katumaastureita.

Nissanin mukaan jälleenmyyjät saavat itsenäisesti päättää, ottavatko he Toyotoja vertailtaviksi ja koeajettaviksi. Yli tuhannesta jälleenmyyjäliikkeestä kuitenkin jo enemmän kuin joka toinen on päättänyt osallistua kampanjaan.

Joulukuussa toteutettava kampanja on rohkea kokeilu myös siksi, että RAV4 on Yhdysvalloissa selvästi suositumpi automalli kuin Rogue.

USA:ssa hyvin myyvä Toyota RAV4 on naapuribrändin hyökkäyksen pääkohde. Toyota

Toyota on virallisesti kommentoinut kampanjaa vain kiittämällä Nissania siitä, että yhä useammat amerikkalaiset saavat nyt todeta, miksi RAV4 on Yhdysvaltain myydyin katumaasturi. Monet Toyotan jälleenmyyjät ovat kuitenkin julkisesti arvioineet, että Nissan-liikkeisiin vuokrattavat RAV4:t "arvatenkin ovat mahdollisimman niukasti varusteltuja ja koeajojen alkaessa tuskin ihan huippuvireisiä".

Amerikanenglannin puhekielessä sana rogue tarkoittaa roistoa tai veijaria. Poliisiasemilla käytettäviä rikollisten naamagallerioita kutsutaan nimellä rogues´ gallery.

Nissan on myöntänyt, ettei se tällä kertaa halua tehdä peruskampanjaa. Se haluaa edetä räväkästi, mihin viittaa näyttelijä Brie Larsonin valitseminen "Rogue-suurlähettilääksi". Ajatuksiaan pidäkkeittä esittävä Larson herättää yhdysvalloissa ristiriitaisia tunteita.

Lopputulos RAV4:n ja Roguen ottelusta ratkeaa myöhemmin. Yhdysvalloissa kuitenkin arvellaan, että Nissanin valitsema hyökkäysvoittoinen kampanjointi heijastuu pian myös muiden autobrändien toimintaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut