Valta vaihtui – sähkö jyrää yhä Norjassa, mutta Volkswagen teki Teslasta kerjäläisen

Volkswagen ID.3 on pistänyt pikatahdissa automallien koko vuoden suosikkilistan uusiksi Norjassa. VW Group

Timo Nieminen

Sähköautoilun mallimaassa Norjassa on nyt kaikki toisin. Lokakuun ensirekisteröinneissä jyräävät totuttuun tapaan täyssähköiset automallit, mutta paalupaikalla istuu jo harvinaisen tukevasti uusi valtias.

Norjassa luovutettiin asiakkaille lokakuussa 2 475 uutta Volkswagen ID.3-automallia. Se tarkoittaa ID.3:lle ylivoimaista ykköspaikkaa kuukausittaisessa henkilöautojen myyntitilastossa ja peräti 19,1 prosentin markkinaosuutta.

ID.3:n nousua halutuimmaksi automalliksi kuvastaa esimerkiksi vertailu norjalaisten aiemmin suosimaan Teslaan. Yllättäen jopa myydyin Tesla-malli (Model 3) joutui tyytymään 74 ensirekisteröintiin, eivätkä Teslan mallit yhteensäkään päässeet sataan ensirekisteröintiin.

Volkswagen ID.3:n myynti Norjassa alkoi vähän aiemmin kuin Suomessa, ja ensimmäiset ID.3:t luovutettiin asiakkaille elokuun lopulla. Hieman reilussa kahdessa kuukaudessa ensirekisteröintejä on kirjattu 4 465, mikä tekee ID.3:sta vuoden 2020 kolmanneksi suosituimman uuden automallin Norjassa.

Lokakuun kakkosena ensirekisteröinneissä oli Toyota RAV4, jonka ladattava hybridi on saavuttanut Norjassa suursuosion. RAV4:n rekisteröintimäärä oli 706.

Kolmonen oli suomalaissilmin katsottuna jälleen melkoinen kummajainen. Brittivalmistaja MG:n sähköauto ZS EV meni täpärästi täyssähköisten kilpailijoidensa Nissan Leafin ja Hyundai Kona Electricin ohi.

Norjan lokakuun ensirekisteröinneistä 60,8 prosenttia oli täyssähköisiä autoja ja 18,3 prosenttia ladattavia hybridejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut