Oivoi, BMW – saksalaisvalmistaja provosoitui outoon sanailuun "rumasta uutuusmallista"

BMW oli etukäteen valmistautunut kritiikkiin iX:n ulkomuodosta esimerkiksi YouTube-videoilla. Jostakin syystä yhtiö kuitenkin astui ansaan ja alkoi vastailla sosiaalisessa mediassa melko kärkevästi yksityisten ihmisten mielipiteisiin. BMW Group

Timo Nieminen

BMW esitteli viime viikolla täyssähköisen iX:n, joka saapuu Euroopassa jälleenmyyjille reilun vuoden kuluttua. Uutuus on baijerilaisvalmistajalle todella tärkeä. BMW on kuvaillut mallia muun muassa teknologiansa lippulaivaksi.

BMW iX kohtasi verkkosivujen keskusteluissa ja sosiaalisessa mediassa heti rajua kritiikkiä. Etenkin muotoilun tölvimiseen BMW oli osannut valmistautua etukäteen. Yhtiö oli askarrellut useita mainoskampanjoita ja -videoita, joissa se vastasi kritiikkiin automallin muotoilusta.

Mutta ilmeisesti BMW ei ollut ehtinyt miettiä strategiaa esimerkiksi Twitter-keskusteluihin "rumasta autouutuudesta"

BMW vastasi Twitterissä esitettyihin mielipiteisiin tavalla, jonka kuluttajat kokivat loukkaavaksi. Autonvalmistaja epäili, etteivät kritiikkien kirjoittajat ole valmiita muutokseen. Uuden iX:n ulkomuotojen arvostelijoilta puuttuu BMW:n mukaan avoimuutta ja näkemyksellisyyttä.

BMW jopa rohkeni twiiteissään käyttää termiä "OK, Boomer". Se on ilmaus, jota nuoret tapasivat vuosia sitten käyttää englanninkielisessä maailmassa esimerkiksi halveksiessaan ns. suurten ikäluokkien ongelmia uuden teknologian omaksumisessa. Boomereilla tarkoitetaan noin 55–75-vuotiaita.

Jos BMW toivoi, etteivät Boomerit käytä Twitteriä, se ajoi pahasti ojaan. Monet Boomer-ikäluokan kuluttajat kiirehtivät ripittämään BMW:tä siitä, että se solvaa juuri sitä ikäluokkaa, joka on (n)ostanut BMW:n varakkaaksi yhtiöksi. Boomer-vertaus on autonvalmistajalta erikoinen myös siksi, että juuri näillä ikäluokilla on rahaa uusien henkilöautojen ostamiseen.

Kun monissa viesteissä sanottiin BMW iX:n keulamaskin muistuttavan oravaa, saksalaisyhtiön viestintäosasto veti siitäkin herneen nenään ja vastaili kärkevästi. Kun pieniin hiilidioksidipäästöihin pyrkivää automallia verrataan sympaattiseen eläimeen, olisi BMW-viestintä tietenkin voinut vastata vaikkapa veitikkamaisilla kiitoksilla.

Tai olla kokonaan vastaamatta.

Joka tapauksessa BMW:n valitsema viestintästrategia on osoittautunut täysin vääräksi. "Äitis on" -tyyppiset vastaukset kuuluvat paremmin alakoulun välitunnille kuin suuren autonvalmistajan viestinnän ammattilaisille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut