Autojohtajat jaarittelivat sähköstä – todellinen uutinen keikaroi taka-alalla, mutta sepä olikin kielletty puheenaihe

Hummer-katumaasturi oli General Motorsin infossa sivuroolissa. On kuitenkin helppo arvata, että melko pian se pääsee päärooliin. General Motors

Timo Nieminen

Näitähän järjestetään autoalalla kyllästymiseen asti. Nimittäin erilaisia digitaalisia tiedotustilaisuuksia tai muita infopläjäyksiä. Teams-ruutuun tuijottaminen on jo turvottanut monille sen verran tuhdin digiähkyn, että aiheiltaan löysiltä maistuvat digikutsut jättää helposti omaan arvoonsa. Pitäkööt palaverinsa.

Kun General Motors muutama päivä kutsui esimerkiksi sijoittajia ja autotoimittajia kuulemaan digitaalisesti toimitusjohtajansa Mary Barran ja muutaman muun GM:n johtoryhmän jäsenen mietteitä autoteollisuuden tulevaisuudesta, monien reaktion arvatenkin oli "plääh". Luvassa arveltiin olevan pelkkää ajan tuhlausta.

Näin siitä huolimatta, että Barran (omaa sukua Makela) sukujuuret ovat satakuntalaisessa Köyliössä, joka nykyisin on osa Säkylää. Koska autoteollisuuden huipulla ei suomalaisia näy, pitäkäämme Barraa ylpeästi puolisuomalaisena.

Mutta takaisin siihen digitaaliseen infoon. Sen anti oli jokseenkin tuttua kauraa. General Motors sijoittaa niin ja niin monta miljardia sähkölinjaisten autojen tuotekehitykseen. Vuoteen 2025 mennessä GM:ltä tulee markkinoille 25 uutta sähkölinjan mallia tai malliversiota.

Lillerilalleri... Eipä paljon nappaa, moni varmaankin tuumi näyttöruudun edessä torkkuessaan.

Jos kuitenkin heräsi kameran ollessa sopivasti suunnattuna, näki uutisen. Taka-alalla nimittäin seisoi tähän saakka varjeltu prototyyppi, jonka autoihmiset ottanevat joskus hurraa-huudoin vastaan tuotantomallina. Tässä tilaisuudessa siitä ei haluttu puhua.

Kyseessä on Hummer-katumaasturi, joka tekniikaltaan epäilemättä pohjautuu syksyllä esiteltyyn täyssähköiseen GMC Hummer -avolavaan. Se tarkoittaisi noin tuhannen hevosvoiman sähkömaasturia, jolla on noin 560 kilometrin toimintamatka ja hummermaiset ulkomuodot.

General Motors tiedottanee lisää pian. Ei prototyyppi nimittäin sattumalta tilaisuuden taustana seisonut, vaan samalla oli päätetty kerätä sekä julkisuutta että yleisön mielipiteitä uutuudesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut