Tätä et ihan heti arvaa – Espanjan lokakuun myydyin ja koko vuoden toiseksi myydyin automalli on iso yllätys

Espanjan autokaupan ensirekisteröinneissä on tänä vuonna ilakoinut yllättäjä eli Dacia Sandero. Renault Group

Timo Nieminen

Läntisessä Euroopassa on vuonna 2020 puhuttu lähes kyllästymiseen saakka täyssähköautoista. Vähitellen ne myös kipuavat myyntitilastoissa.

Käytännössä jokaisessa valtiossa ajetaan sähköautojen myyntiä kuin käärmettä piippuun. Innostuksensa keskellä päättäjät ovat jäätävän viileästi ohittaneet ihan pienen tosiasian: täyssähköautot ovat yhä niin kalliita, ettei valtaosa kuluttajista niitä pysty hankkimaan. Ei vaikka olisi kiinnostustakin.

Siksi on hauska seurata Espanjan autokaupan tilastoja.

Lokakuussa Espanjan ensirekisteröidyin automalli oli Dacia Sandero. Romanialaista halppismallia rekisteröitiin uutena 2 379 kappaletta. Se on yli 400 enemmän kuin listakakkosen Seat Aronan ja lähes 550 enemmän kuin kolmosen Seat Leonin luvut.

Sanderon suoritus on kivenkova maassa, jossa nykyisin Volkswagen-konsernin omistama, mutta yhä perinteinen espanjalaisten ylpeys Seat yleensä jyrää.

Sandero ei sitä paitsi ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Se on vuonna 2020 ollut kuukauden myydyin automalli Espanjassa jo neljä kertaa.

Dacia Sanderon menestykseen Espanjassa on yksi syy ylitse muiden. Espanjalaiset eivät ole autojensa suhteen järin snobeja, vaan hankkivat hinta-laatu -suhteellaan kunnostautuvia autoja.

Suomessakaan ei Sandero ole tuntematon suuruus. Automallia on alkuvuonna ensirekisteröity noin 100. Mallin lähtöhinta Suomessa on 13 999 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut