Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Autovuoden kaunein coupé nyt myynnissä – mutta ostajille myös tyrkätään vuoden erikoisin ehto kaupantekoon

Volvo P1800 Cyan on nielaissut täysin uuden tekniikan, mutta lähes säilyttänyt vuoden 1961 esikuvansa muodot. Cyan Racing

Timo Nieminen

P1800-mallista sanotaan usein, että se on Volvon historian kaunein auto. P1800 julkistettiin vuonna 1961, joten pian juhlitaan mallin syntymäpäivää.

Juhlien kunniaksi tulee myyntiin Volvo P1800 Cyan, jonka on verkkokeskusteluissa iloittu korjaavan automaailman kaikkien aikojen suurin vääryys. Eli sen, että upeasti muotoillun urheiluauton valmistus lopetettiin vuonna 1973.

Autokeskusteluissa on viime vuosina yhä useammin putkahdellut sana restomod. Se tarkoittaa, että vanhojen klassikkoautojen ja nykyautojen ominaisuuksia yhdistetään yhteen tuotteeseen.

Muotoja lukuun ottamatta Volvo P1800 Cyanissa on säilynyt hyvin vähän alkuperäisestä versiosta. Valmistajan (Cyan Racing) mukaan autossa on vain kaksi täsmälleen samanlaista osaa kuin vuonna 1961: konepellin avausmekanismi ja käsijarrun kahva.

Volvo P1800 Cyania liikuttaa 2-litrainen bensiiniturbo, jonka teho on 413 hevosvoimaa ja vääntö 450 newtonmetriä. Huippunopeudeksi kerrotaan noin 270 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyydeksi nollasta sataseen alle 5 sekuntia. Takapyörät vetävät, ja voimakkaan moottorin parina on 5-pykäläinen manuaalivaihteisto.

Alkuperäisessä P1800-klassikossa hevosvoimia oli 105 ja maksimivääntö 140 newtonmetriä.

Volvo P1800 Cyan painaa vain 990 kiloa. Auto ei ole katulaillinen, sillä sitä ei kolaritestata eikä siinä ole turvatyynyjä. Rata-ajossa se on valmistajan mukaan kuitenkin niin turvallinen, että täyttää FIA:n klassikkokilpailuihin asettamat vaatimukset.

Tyrmäävä tyylikkyys jatkuu myös sisällä. Cyan Racing

Erikoista Volvo P1800 Cyanissa on myös auton hankkiminen. Cyan Racing aikoo valmistaa kymmenen autoa vuodessa. Myyntihinta on 420 000 euroa. Lisäksi jokaisen ostajan on toimitettava Cyan Racingille vanha Volvo P1800, joka saa olla missä kunnossa tai mitä vuosimallia tahansa – kun vain on selvästi tunnistettava P1800. Sellaisen hankkiminen on toki melko helppoa, mutta viisinumeroinen määrä euroja pitää yleensä pulittaa heikommassakin jamassa olevista P1800-klassikoista.

Cyan Racing muistuttaa, että nyky-Volvoja valmistava yritys (Volvo Car Corporation) on mukana Volvo P1800 Cyan -hankkeessa vain siten, että yhtiö on antanut luvan Volvo-nimen käyttämiseen.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut