Ruotsalaislehti Teknikens Värld on jälleen vienyt autoja hirvenväistötestiin. Vaikka ruotsalaisten tapa testata on varsin persoonallinen, sen testeissä epäonnistuvat automallit saavat kiusallista julkisuutta ympäri maailmaa.
Testissä halutaan selvittää, miten auto käyttäytyy äärimmäisessä väistötilanteessa. Toisin sanoen nopeassa väistössä, jossa testin historian mukaisesti oletetaan, että hirvi juoksee auton eteen. Yhtä hyvin testitilannetta voitaisiin kutsua vaikkapa lapsenväistötestiksi, mutta poliittisesti korrektit ruotsalaiset eivät ole lähteneet niin rajulle tielle.
Tiukkaan väistöön ajetaan 72 kilometrin tuntinopeudella. Useimmat automallit selvittävät väistön ongelmitta, mutta testissä kaatuvia, testialueelta ulos ajautuvia tai muuten epänormaalisti käyttäytyviä autoja Teknikens Värld on läksyttänyt vuosien mittaan säälimättä.
Tuoreimmassa testissä saa rajun ryöpytyksen Toyota RAV4:n uusi ladattava hybridi. Ruotsalaistestaajien mukaan auto käyttäytyi väistössä "villisti ja arvaamattomasti". Tien reunaa markkeeraavat rajat ylittyivät ja sallitun ajolinjan reunoja osoittavia keiloja kaatui.
Testaajat pudottivat asteittain auton ajonopeutta, kunnes RAV4 selviytyi testistä hyväksytysti. Kelvollisesti auto käyttäytyi 63 kilometrin tuntinopeudessa.
Teknikens Världin mukaan ongelman aiheuttaa RAV4:n ladattavan hybridin puutteellisesti toimiva ajonvakautusjärjestelmä.
Myös Toyota RAV4:n itselataava hybridi oli vaikeuksissa Teknikens Världin väistötestissä vuonna 2019. Silloin Toyota otti nuhteet nöyrästi vastaan ja kertoi parantavansa ajonvakautusta. Japanilaisvalmistaja ilmoitti myöhemmin, että kaikissa Euroopassa myytävissä RAV4:ssa on käytössä parannettu järjestelmä.
Ladattavan RAV4:n lisäksi myös Mitsubishi Outlander PHEV ja täyssähköinen Volvo XC40 olivat ongelmissa tämän syksyn testeissä.
"RAV4 Plug-in Hybrid oli testissä todella huono. Pöyristyttävän surkeaa, Toyota!", kirjoitti Teknikens Värld.
Toyota on ilmoittanut ruotsalaislehdelle tutkivansa ja korjaavansa myös nyt havaitun ongelman.