Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Vuosikymmenen merkittävin keksintö? – Siemens ja Porsche alkavat tuottaa hiilineutraalia polttoainetta, joka sopii nykyisiin bensiiniautoihin

Näin uusi polttoaoine saksalaisyhtiöiden mukaan syntyy. Jo vuonna 2024 tuotantomääräksi arvioidaan 55 miljoonaa litraa. Siemens Energy

Timo Nieminen

Kun lukee Porschen ja Siemensin tiedotteen ensimmäisen kerran läpi, iskee lukijalle ensin epäusko. Toisen lukukerran jälkeen on vuorossa uteliaisuus. Kolmannen lukukerran jälkeen Haru Oni -nimen saaneeseen projektiin alkaa varovaisesti jo uskoa.

Kyseessä on eFuel, joka on kehitystyötä johtavien yhtiöiden mukaan synteettinen ja hiilineutraali polttoaine. Sitä voidaan tankata nykyisin käytössä oleviin bensiiniautoihin.

Tuote syntyy lyhyesti kuvattuna näin:

Ensin tuulivoimalan sähköllä hajotetaan vesi elektrolyyttisesti hapeksi ja vedyksi.

Sitten kerätään hiilidioksidia ilmasta.

Seuraavaksi vety ja hiilidioksidi muutetaan metanoliksi.

Lopuksi MTG-menetelmällä muutetaan metanoli polttoaineeksi, jolla nykyiset polttomoottorit toimivat täysin yhtä luotettavasti kuin bensiinillä.

Porsche, Siemens ja muut yhteistyökumppanit (energia-alan yhtiöt Ame, Enap, Enel ja Exxon) eivät paljasta tuotantoprosessista kaikkia yksityiskohtia, mutta valmistusmäärät ovat jo paperilla.

Vuonna 2022 valmistuu 130 000 litraa, vuonna 2024 jo 55 miljoonaa litraa ja siitä kaksi vuotta myöhemmin 550 miljoonaa litraa ihmepolttoainetta.

Valmistajiensa mukaan uusi polttoaine on hiilineutraaliuden lisäksi käytännössä myös rikitön ja bentseenitön.

Tuotekehittely on käynnissä Chilessä, jossa myös valmistus alkaa. Chile on Porschen ja Siemensin mukaan valikoitunut valmistuspaikaksi maailman tuottoisimpien tuulivoimaloiden ansiosta.

Porschen tuotekehityksestä vastaava johtaja Michael Steiner sanoo olevansa varma, että ainakin Porschet alkavat käyttää uutta eFuelia.

– Tarkoitus on saada litrahinta bensiinin tasolle, siis jonnekin euron ja kahden euron välimaastoon, toteaa Steiner.

Pitäisi ehkä olla fyysikon vikaa, että tästä projektista uskaltaisi sanoa mielipiteensä.

Luottamusta hankkeeseen toki herättää se, että Porschen ja Siemensin kaltaiset yritykset kertovat eFuelista julkisesti. Molempien yhtiöiden verkkosivuilta myös löytyy tarkempi tekninen selonteko hankkeesta.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut