Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Tätä automallia osa tekijöistäkin häpesi – nyt sitä juhlitaan 90-vuotiaan yhtiön pelastajana

Miljoonas Porsche Cayenne on valmistunut yhtiön tuotantolinjalla Bratislavassa. Se ei päädy museoon, vaan saksalaiselle ostajalle. Porsche AG

Timo Nieminen

Harvoin on autonvalmistaja lähettänyt yhtä tunteellista tiedotetta jostakin automallistaan kuin Porsche nyt on tehnyt. Porschen tiedotteen kimmokkeena on miljoonas Cayenne-maasturi, joka on valmistunut Slovakian Bratislavassa.

Punainen Porsche Cayenne GTS seisoo valmistajan lähettämissä kuvissa ylpeästi "rekisterikilpenään" 1.000.000.

Porschen väkeä ei niinkään herkistänyt tämä miljoonas katumaasturi, vaan se mitä Cayenne-malli vuonna 1931 perustetulle brändille merkitsee.

"Cayenne pelasti Porschen kriisistä ja tekee jatkuvasti uusia myyntiennätyksiä. Porsche kasvoi ja muuttui taloudellisesti kannattavaksi Cayennen ansiosta. Tänään voimme epäröimättä sanoa, että Cayenne on koko Porschen menestystarinan symboli", maalailee Porschen viestintäyksikkö.

Vaikka Porsche Cayenne esiteltiin vasta vuonna 2002, mallin tarina alkaa Porschen mukaan oikeastaan jo 1980-luvulta.

Ikääntynyt mallisto, korkeat tuotantokustannukset ja valuuttakursseista aiheutuneet ongelmat ajoivat Porschen ojanpohjalle 1990-luvun alussa. Huonoimpana tilivuotenaan yhtiö myi 14 362 autoa. Vuositasolla syntyi satojen miljoonien Saksan markkojen tappiot. Jotakin piti keksiä.

Porschen mukaan pelastusköydeksi päätettiin rakentaa kolmas malli Porsche 911:n ja Boxsterin rinnalle.

– Jakkara seisoo tukevammin kolmen jalan varassa kuin kahden, kerrotaan yhtiön johdon todenneen.

Porsche Cayennen prototyyppi talvitesteissä vuonna 2000. Porsche AG

Sitten piti vain keksiä ja kehittää sopivan myyvä malli kolmanneksi jalaksi. Yhtiö päätyi katumaasturiin, jolle annettiin työnimeksi Porsche Colorado. Hanke helpottui, kun yhteistyökumppaniksi löytyi Touaregia kehitellyt Volkswagen.

– Porsche ja katumaasturi kuulostivat aika huonosti yhteen sopivilta sanoilta. Ei ole salaisuus, että osa Porschen väestäkin häpesi katumaasturin tuomista tuotantoon. Luja päätös Cayennen tekemisestä kuitenkin syntyi 1990-luvun lopulla. Hyvä niin, sillä Cayenne on sen jälkeen ylittänyt kaikki odotukset kerta toisensa jälkeen, sanoo Porschen maasturiyksikön johtaja Hans-Jürgen Wöhler.

Porsche Cayenne tuotiin julkisuuteen Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa 2002.

Kuin vertailun vuoksi Porsche muistuttaa, että myös 911-malli on ylittänyt miljoonan. Se ylitti rajapyykin vuonna 2017 – oltuaan markkinoilla 53 vuotta.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut